🔻 مرحوم آیت الله روح الله شاه آبادی (فرزندِ استادِ امام) که خودش شاگرد امام بود و خیلی به ایشان ارادت داشت تعریف میکرد، روزی در نجف همراه امام در حال حرکت در کوچه ای بودیم که ناگهان پس از عبور از کنار یکی از کیوسک های برق فشار قوی، آن کیوسک فشارقوی منفجر شد و موج انفجارش تا شعاع ۵۰۰ متر همه شیشه ها را شکاند. با این شدت حادثه، اما امام خمینی حتی یک تکان کوچک نخورد و بر نگشت (که این تکان غیرمنتظره ظاهرا قهری بدن است). [ امام خمینی با چنین توحید مصداقی قلبی است، که وقتى در سال ۴۳ بعد از آزادیشان در مسجد اعظم سخنرانى كردند، فرمودند: «والله من به عمرم نترسیده ام. آن شبى هم كه آنها مرا میبردند، آنها (مامورها) میترسیدند و من آنها را دلدارى میدادم» ]. 🔻 اینکه امروز آیت الله زکزاکی در نیجریه، با الگوگیری از حرکتِ توحیدیِ مصداقیِ امام خمینی، در نیجریه از چند شیعه معدود میرسند به ۲۰ میلیون نفر. و همین حرکت با نمونه های دیگری در صحنه مقاومت اسلامی در عراق و سوریه و یمن و بحرین درحال وقوع است. این همان تحقق یافتن «نظام اندیشه در مصادیق» است. 🔻کار امام معصوم (علیه السلام) همین است که اندیشه دینی را در حقایق و مصادیق نفوس محقق کند، و با هدایت باطنی و ایصال الی المطلوب، مؤمنین را به مقصد توحید برساند، و با هدایت ایصالی، در ضمن ابتلائات و صحنه های مختلف زندگی، اهل ایمان را بسوی حقیقتِ عینیِ توحید سوق دهد. 🔻 در نقشه الهی، هر تهدید و مکر دشمنانِ دین، به خودشان برمیگردد، و تبدیل به فرصت اهل ایمان برای بروز توحید و غلبه بر دشمنان خواهد شد. فرعون ۲۵ هزار کودک را کشت که موسی را بکشد، اما با همین کارش هم مردم را منتظرتر کرد، و هم مغلوب گشتن اراده اش با بزرگ شدن موسی در دامن خودش فاش شد. نمونه همین جریان در نمرود در مقابل تولد ابراهیم (علیه السلام) بود، که منجمان قبل از ولادتش به نمرود خبر از ولادت او دادند و او به مبارزه پرداخت، اما ابراهیم در کنار آزر نزدیکترین مشاور نمرود و در برابر چشم خودشان بود. 🔻 فرعون برای رسوا کردنِ موسی (علیه السلام)، او را به مقابله در یوم زینت پیش تمامِ مردم دعوت کرد، که همین کارش موجب رسواییِ بزرگِ خودش و تبلیغ بزرگی برای ابلاغ هدایت موسی شد، و حتی اولین ایمان آورندگان به موسی هم همان ساحرانی شدند که در خط اول مقابله‌ی فرعون علیه موسی قرار داشتند. 🔻شبیه همین جریان برای ابراهیم (علیه السلام) شد، که در شکستن بت‌ها او را به صحنه محاکمه عمومی مقابل همه مردم آوردند، اما همان کارشان موجب شد برهانِ عملیِ توحید در احتجاج ابراهیم به همه مردم برسد و همه در درونشان اعتراف کنند به ناتوانیِ بت ها از سخن گفتن و از خود دفاع کردن. بعد از آن، نمرود مردم را به صحنه مشارکت عملی کشاند، تا همه مردم هیزم بیاورند برای سوزاندنِ ابراهیم، تا در یک صحنه عملی، مردم را عملاً برعلیه ابراهیم کند، به بهانه دفاع از بت‌هایشان. اما همین کارش موجب شد اعجاز بزرگ الهی، در سرد و سلام شدن آتش برای ابراهیم (علیه السلام) در مقابل تمام مردم محقق شود، و بلیغ‌ترین ظهور قدرت و محبت خدای ابراهیم (علیه السلام) بروز نماید. و بعد از آن، نمرودی که ابراهیمِ جوان را کسی حساب نمیکرد، حالا احساس خواری و ذلت در برابر او و خدایش می‌کند، و می‌رود سراغش برای احتجاج با ابراهیم (علیه السلام)، بلکه بتواند برای توجیه حاکمیت طاغوتیش بر مردم، مغالطه ای کند و شکست های قبلیش را جبران نماید. 🔻 صد سال معارضه امویان با اهل البیت(ع) و دستورشان به سبّ امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر فراز منبر ها، به خود امویان برگشت، و برعکس اهداف آنها، نام مولا را زنده تر کرد، و موجب شد قیامِ عباسیان بر علیه امویان و غلبه شان بر امویان، با پرچم دفاع از اهل البیت (علیهم السلام) محقق شود، که عباسیان توانستند بخاطر حس حمایت مردمی از اهل البیت (علیهم السلام) مردم را با خود همراه کنند. 🔻در بیان آیات قرآن، بیان احوال شخصی انبیاء با خدا، الگوست برای احوال شخصیِ ما با خدا. و بیانِ احوال اجتماعی انبیاء در انجام مأموریت الهی‌شان نیز الگوست برای حرکت های اجتماعیِ ما بسوی خدا. 🔸 @abedini