8⃣ و اما حکم شرعی فقهای متأخر و معاصر که با استفاده از مجموع آیات، و منابع و روایات معتبر شیعه بدست آمده، چنین است:
✅ برخی فقها مثل امام خمینی(ره) و
#امام_خامنه_ای ، رقص را اگر باعث تحریک شهوت، ارتکاب گناه و یا ترتیب مفسده شود و یا همراه با گناه دیگری باشد مانند اینکه زن در بین مردان نامحرم برقصد، حرام می دانند ⚠️❌
بنابر این اگر رقصی چنین خصوصیاتی را نداشته باشد، صرفاً بر مقلدین ایشان حرام نیست.
✅ اما برخی؛ مثل آیت الله صافی و فاضل و مکارم، تنها رقص زن برای شوهر را جایز می دانند. روشن است که در این حکم فرقی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست.❌📛
👌و اما درباره موسیقی، اکثر مراجع معیار در حرمت موسیقی را مطرب و لهوی بودن آن می دانند ، یعنی اگر موسیقی ای لهوی و مطرب نباشد حرام نیست .
👈البته بعضی مراجع مثل آیت الله مکارم و تبریزی و سیستانی ، تنها لهوی بودن را معیار حرمت موسیقی دانسته اند.
✅ در بحث موسیقی نیز مراجع فرقی بین مجالس عروسی و غیر آن، و استفاده از دف و غیر آن ، نگذاشته اند و تشخیص مصداق انواع موسیقی به عهده خود مقلد میباشد که با توجه به معیارهای موجود از طرف شرع مقدس، تشخیص بدهد کدام موسیقی حرام است یا حرام نیست.
✅ با توجه به نکاتی که ذکر شد، در زمینه حکم موسیقی و رقص اختلاف نظرهایی بین فقها وجود دارد و هر کس با توجه به نظر مرجع تقلید خود باید عمل نماید تا در مقابل خداوند معذور باشد.
ادامه دارد
🆔
@afzayeshetelaat