#یادداشت |
#اختصاصی
🔺
مراجعه به ویدئو
♦️ اصل زوجیت را به مسلخ بردهاند
✍🏼|خانم مریم اردویی
🔹حضور زنان در ورزشگاه تاکنون با حواشی بسیاری همراه بوده است. اولین حضور زنان در ورزشگاه با طعنههایی چون «زور فیفا بر حوزهی علمیه چربید» تا کلیدواژهی «عادیسازی شد» همراه بود. برخی نیز مبنای فقهی فتاوای برخی مراجع تقلید مبنی بر عدم جواز تماشای فوتبال زنده مردان توسط زنان را به سخره گرفته و نوشتند: «حالا مگر یک وجب پا چقدر از آن فاصله قابل دیدن است که مفسده داشته باشد.» هرچند در این مسئله، فقه فردی نمیتواند پاسخگو باشد، چراکه ما با یک مسئلهی کاملا اجتماعی روبروییم که باید ناظر به تبعات اجتماعی و سیاسی، مورد مداقهی فقهی قرار گیرد. متاسفانه جنجال رسانهها در کنار بلند کردن پرچم دفاع از حقوق زنان، سطح بحث را آنقدر تقلیل داد که خطر بزرگ این مطالبه از دید مردم، مسوولان و چه بسا فقها پنهان ماند. اکنون که برخی آسیبهای این حضور بیش از پیش عیان گشته، قصد دارم در این یادداشت از آسیبهای اولیه فراتر رفته و لایههای عمیق و پنهانتر آن را قدری بشکافم.
🔸اگر حواشی هر بار ورود زنان به ورزشگاه را دنبال کرده باشید، به ویژه حواشی اخیر دیدار پرسپولیس و سپاهان، قطعا به خشونت کلامی و ادبیات رکیکی پی بردهاید که زنان در خلال مسابقه خطاب به مردان به کار میبرند؛ الفاظی که تا قبل از این بیشتر از دهان مردان شنیده میشد. همچنین انجام حرکاتی شنیع خطاب به هواداران مرد که کنشی برخاسته از بیتقوایی مردانه به حساب میآید. از رصد مجموعه کنشها و واکنشهای زنان در ورزشگاه با دو نوع مسئله روبرو میشویم. اول مردانه شدن ادبیات و حرکات زنان که به معنای به مسلخ رفتن زنانگی است. چراکه مردان از لحاظ جنسیتی بیشتر از زنان در معرض آفت خشونت هستند و خشونت کلامی به نوعی دلالت بر رفتاری مردانه دارد. از طرفی به کار بردن فحش رکیک توسط زنان که به لحاظ جنسیتی حیامندتر از مردان هستند و باید مظهر پاکی و مهر باشند، دلالت بر بیحیایی و فاصله گرفتن از مزیتهای زنانگی دارد. دومین مسئله پر رنگ شدن دیالکتیک هگلی بین دو جنس زن و مرد است. به عبارتی فضای هواداری ورزشگاه که خود ایجاد کنندهی فضایی دو قطبی است، بستر ساز فضای دیالکتیکی بین دو جنس شده و آن را شدت میبخشد. پیامد چنین فضا و بستری از یک سو منجر به نابودی زنانگی و از سویی دیگر سبب دامن زدن به تخاصم به جای تلائم و سازگاری میان زن و مرد و در نهایت نابودی اصل زوجیت خواهد شد.
🔹با وجود آمدن چنین فضایی مهلکترین ضربه به پیکر خانواده وارد خواهد شد. چراکه به فرمودهی رهبر انقلاب «تشکیل خانواده ناشی از یک قانون عامّ آفرینش است؛ آن قانون عبارت است از قانون زوجیّت» در واقع ورود زنان به ورزشگاه که با حمایت
بنیاد هیفوس همراه بود، زیربنای خانواده که زوجیت است را نشانه رفته است. بنیاد هیفوس که بنیانگذار آن انجمن امانیست هلند می باشد در سال ۱۹۶۸ در هلند و به هدف مبارزه با مذهب و پایان دادن به باورهای مذهبی در کشورهای جهان سوم تأسیس شد. این بنیاد بر مبنای فرهنگ فردگرای غربی، برای آزادی و خواست فردی ارزش قائل است. به طوری که هر کس آزادانه حق دارد هر تصمیمی بگیرد و این تصمیمات فردی باید مبنای تغییرات اجتماعی قرار گیرد. بر همین اساس خانواده یکی از کانونهای مورد حملات هیوفس است. چشمانداز این بنیاد در رابطه با خانواده پایان دادن به چارچوب ازدواج سنتی و حمایت از خانوادههای همجنسباز است، به نحوی که زنان بتوانند با ازدواج سفید و هم باشی، خانوادههایی تک والدی تشکیل دهند. به عبارت دقیقتر عملکرد هیفوس در راستای در هم ریختگی مرزهای جنسیتی، فراهم آوردن بستر انحرافات جنسی و تغییر استاندارهای اخلاقی جوامع اسلامی است. در چنین فضایی همجنسگرایی نیز بر مبنای عقل ابزاری قابل توجیه خواهد بود. متاسفانه حکم ناعادلانهی اخیر فدراسیون با روکش جذاب حمایت از حقوق زنان مبنی بر زنانه شدن ورزشگاه در بازی سپاهان و پرسپولیس، شتاب حرکت در این سراشیبی را بیشتر خواهد کرد.
🔻
پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|