بسم الله الرحمن الرحیم جلسه سوم ماه مبارک رمضان ٩٩ 🌀موضوع: اعتدال مزاج در حدیث شریفی آمده است که، یکی از علمای یهود خدمت حضرت علی (ع) آمد، حضرت به او فرمود: هر کسی طبعش معتدل شود مزاجش معتدل میشود، و کسی که مزاجش صاف شود اثر نفس قوی میشود، و هر کسی که اثر نفس در آن قوی شود به سمت بالا میرود، و کسی که به بالا برود متخلق به اخلاق نفس میشود، کسی که متخلّق به اخلاق نفسانی شود به او میگوییم شما یک موجودی هستید که الان انسان شدید و دیگر اسم تو را موجود حیوانی نمیگذارند، و در باب ملک و مکلوت عالم وارد شد و چیزی نمیتواند این حالت را از او بگیرد. یهودی گفت اللّه اکبر شما فلسفه همه آنها را گفتید. (منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏ ١٩، ص ٣٠۶) ✅معلوم است آن روز هم مباحثی که دقت عقلی داشت به آن فلسفه میگفتند. حضرت علی (ع) فلسفه را رد نکردند، نفرمودند این فلسفه نیست پس معلوم میشود که فلسفه الهی همان تفسیر قرآن و روایت است. ❇️اعتدال مزاج و اعضاء آنچه که در دانشگاه میخوانند مربوط به اعتدال اعضاء است، که اگر پوست دست بخواهد لطیف بماند بدن را معتدل نگه دار امّا اعتدال مزاج این طوری نیست.. ↩️عارف و فیلسوف میگوید که باید بین این اعتدال اعضاء با مزاج را فرق بگذارید چون نفس از مقوله مزاج معتدل است، نه اعضای معتدل. ممکن است کسی اعتدال اعضا داشته باشد زیبا باشد، ولی اعتدال مزاج نداشته باشد بداخلاقی کند و... اعتدال اعضاء ربطی به اعتدال مزاج ندارد، ما دنبال حرف طبیب در این بحث نفس نیستیم. در نفس اعتدال مزاج را کار داریم چون نفس مجرد است. ♻️این طب ما روحانی است و آن طب آنها جسمانی است، در مکتب بوعلی، خواجه و علامه حسن زاده آملی برای روانپزشکی قرص نیست بلکه اعتدال مزاج است. چند مطلب را در این رابطه توضیح میدهم: 1⃣◀️ما حرارت بدن را در پزشکی میگوییم بدن داغ میشود، این حرارت گاهی از جنس گرمایی است که از آتش برمیخیزد که در کلام بوعلی است. و یک جنس دیگر حرارت از فیوضات اجسام و اجرام آسمانی است و مربوط به انوار مجرد است، که به آن انوار اسفهبدیه میگوییم. حال که نفس قوی میشود یعنی حرارت میگیرد و حرارت آن از جنس آتش نیست بلکه از انوار اسفهبدی است، من میخواهم به مبداء حقیقی وصل شوم، این تکاپوی درونی در وجود انسانی که ایجاد میشود حرارتی به بدن میدهد، ممکن است کسی سالها در حوزه بماند و این حرارت را احساس نکند لذا میگوید اینها دروغ است. ↩️نفس آنچنان مجذوب رشحات رحمانی میشود که گرما تولید میکند، و حالت خلسه هم همین است، خلسه در اثر اینکه مشغول ذکر است چنان نفس ایشان با ذکر عجین میشود یکدفعه میبیند بدن گرم میشود و از هوش میرود، مدّتی در آن اغماء اولیاء و برزخ را میبیند و بدن بعد خنک میشود و برمیگردد. 2⃣◀️ما سه قوا و سه حامل قوا داریم. 1⃣⏪حیوانیه حامل قوای حیوانیه، روح حیوانی است. 2⃣⏪نفسانیه و قوای نفسانی، حامل آن روح انسانی است. یعنی کارکرد آن عقل، قلب و فطرت است و کسی که عقل، قلب و فطرت ندارد نفس ندارد. 3⃣⏪طبیعیه حامل قوای طبیعیه، مثل غذا، نطفه و نباتیه تا نباشد رشدی نیست، یا مثلاً اگر رگها نباشد حیاتی نیست. ❎آنجایی که حامل قوای حیوانیه روح حیوانی است، کارکرد آن سه تا است: 1⃣⬅️قلب 2⃣⬅️کبد 3⃣⬅️مغز ↩️یعنی این سه تا قلب، کبد و مغز کار میکنند تا حامل این شخص بخواهد زنده بماند، پس باید این سه عامل حفظ بمانند. 🔚 ما اثر نفس را فقط در قوای نفسانیه میخواهیم، آنجایی که مبادی آن فطرت، عقل و قلب است. وقتی قلب را از دست بدهید چیزی ندارید. از این نظر میگوییم به نامحرم نگاه نکنید، سحر خیزی داشته باشید تا قلب نمیرد. 🔹فارابی میگوید: هر چه انسان قوای نفسانی را بالا ببرد، اشراقات و تابش نورانیّت آن بیشتر میشود و کوچ میکند به قدس عالم و آنجا لبیک میگوید. 🔸پس منظور امیرالمؤمنین علی (ع)اینست که عقل و فطرت صاف شود. ⬅️پخش زنده اینترنتی سخنرانی آیت الله احدی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ در لینک های زیر:👇👇👇 https://www.aparat.com/pelak323/live https://instagram.com/ahadi.ir _____________________ دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت زیر https://tqk.ir پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐 @Ahadi_ir