بسم الله الرحمن الرحیم جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ٩٩ 🌀موضوع: نفس معتدل و مزاج صاف در ادامه ی مباحث قبلی به شما وعده دادیم که قرار شد شش مرحله ی اینها را برایتان بازگو کنم، امّا لازم نیست همه ی این مراحل را به شما بگویم، چون مبحث سنگین است. به نظر میرسد که عارف و سالک الی اللّه نقطه ی آن را در همین جا پیدا کرد و برای آن هزینه کرد. ⬅️بنابراین برای تهذیب اخلاق، باید طبیعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تکامل نفس نشود، شیخ بهایی روایتی را از امیرمؤمنان علی (ع) چنین نقل فرموده است: ↩️«من اعتدلت طباعه صفی مزاجه و من صفی مزاجه قوی اثر النفس فیه و من قوی اثر النفس فیه سما الی ما یرتقیه و من سما الی ما یرتقیه تخلق باخلاق النّفسانیّه و من تخلق باخلاق النفسانیه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حیوان و دخل فی الباب الملکی». یعنی کسی که طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از کدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنین مزاجی حاکم بر نفس نیست و اقتضائات غیرمعتدلی ندارد تا به نفس تحمیل کند و نفس برای اصلاح این اقتضائات غیر معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غیر معتدل بدن بپردازد، بلکه نفس حاکم بر این مزاج است و تأثیرش در مزاج قوی تر از تأثیر مزاج است در نفس، و بدن را به سوی خود میکشد و بدن را نیز هم سنخ خود میکند و آثار ملکوتی را در بدن ظاهر میکند. 1⃣⬅️در اینجا اولین نکته ای که از این حدیث بررسی میکنیم در مورد این قسمت است که (و من قوی اثر النفس فیه سما الی ما یرتقیه) این مبحث را علامه قبلاً برای ما شرح داده بودند که سنگین هست، به زبان ساده تر برای شما توضیح میدهم، در زبان های همه هست، مثلاً میگویند فلانی چشم برزخی دارد، این همین بیان امام علی (ع) است. ⬅️آقا میفرمایند: وقتی مزاج بشر صاف شود، اگر اینها قوی شود، بطوری قوت پیدا میکند که با همین عقل مجردش معقولات تفصیلیه را میبیند، وقتی این معقولات تفصیلیه را ببیند یقیناً بر ملکات جواهر وجودی عالم غلبه میکند، یکی یکی این ملکات جواهر عالم را پیدا میکند، بطوریکه راحت میتواند چهره های انسان ها را ببیند، مثلاً فلانی چهره ی خوب دارد یا نه چهره سگ دارد. ❇️معقولات تفصیلیه شامل چه چیزهایی است: 1⃣◀️ مثل فرشته شدن. 2⃣◀️ مثل اینکه دیگر گناه نکنم. 3⃣◀️ یعنی بخواهیم تالی تلو عصمت بشویم. و.............. 🔹صورت هایی که در برزخ نمایان میشوند عارف در همین دنیا میبیند، مثلاً رباخوار با چه چهره‌ای وارد میشود و...... 2⃣⬅️ هر کسی که بخواهد به آن نقطه ی بالای ارتقاء برسد به او میگویم اول باید قوای نفسانی خود را کامل کنید، حامل های انرژی نفس را پیدا کنید. ✳️حامل های نفس عبارتند از: 1⃣⏪حسن مطلق 2⃣⏪خیر مطلق 3⃣⏪جمال حق مطلق 4⃣⏪مثال عالم وجود 3⃣⬅️ تقدم ماده بر نفس علّی نیست بلکه علّت مُعِدّه است. یعنی نفس چه بدن مادی باشد چه نباشد، نفس است. نفس مستقل است. موجودیّت نفس به بدن نیست، موجودیّت نفس به تجرد از ماده است. لذا زمانی که بدن را دفن میکنید بدن میپوسد و از بین میرود ولی نفس از بین نمیرود. ↩ لذا در اینجا نتیجه میگیریم که، تجرد نفس با تجرد خداوند فرق میکند. خداوند مجرد است◀️ یعنی هم از ماده و هم از ماهیت مجرد است، و نفس مجرد است ولی فرقش در اینجاست که◀️ فقط از ماده مجرد است و از ماهیت مجرد نیست. لذا چون مجرد از ماده است در عالم مثال، عقل و فطرت قرار میگیرد. 🔚 اکنون با این سه مورد متوجه میشوید که امام علی (ع) نفسی که به عالم بالا ترقّی کرد اسم آن را موجود میگذارد، نام نفس حیوانی را که نمیشود موجود گذاشت، وقتی مجرد شد اسم آن را موجود میگذارد. ⬅️پخش زنده اینترنتی سخنرانی آیت الله احدی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ در لینک های زیر:👇👇👇 https://www.aparat.com/pelak323/live https://instagram.com/ahadi.ir _____________________ دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت زیر https://tqk.ir پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐 @Ahadi_ir