اعوذ بالله من الشیطان اللعین الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین «رب أخلنی مدخل صدق و أخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا» 🔰 سخن آغازین: 🔶 قرآن کریم، کتابی حی و بیانگر مجموعه مباحث نظری و عملی لازم برای هدایت بشر در تمامی دوران هاست. آموزه های وحیانی قرآن کریم اگرچه خود نیازمند هیچ علمی از علوم دیگر نمی باشد، لکن ما برای استفاده ی هر چه بیشتر از این دریای خروشان معارف و توان بهره گیری از نصوص آن نیازمند علوم بشری می باشیم. البته نه بدان معنی که مطلبی را از علوم استخراج کرده و آن را اصل قرار داده و بر قرآن کریم تحمیل نماییم بلکه بدان معنی که مباحثی که در علوم و فنون مختلف در می گیرد، شخص را آماده ی ظهور گیری در آن باب بخصوص از متون دینی می کند، یعنی شخص اکنون صلاحیت پیدا کرده است که با چشمی مسلح این علوم و ثمرات آن را به قرآن کریم عرضه نماید و از قرآن کریم پاسخ دریافت کند. در این صورت یک چرخه ی فهمی برای رسیدن به دیدگاه دینی در باب علوم انسانی روی می دهد، از یک سو کار های علمی بایستی به پیش رود و در هیچ مقطعی متوقف نشود که این امر خود منجر به استفاده و استظهار و استنطاق هر چه بیشتر از متن دینی می گردد و از سویی دیگر قرآن کریم که بیانگر متن واقع از عمیق ترین ساحت های هستی تا ظاهرترین آن می باشد، به این علم جهت دهی می کند. این چرخه ی فهم یکی از پایه های شکل گیری علوم انسانی اسلامی در راستای تحقق تمدن اسلامی می باشد. (وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ) النحل/89 🔶 در مواجه با تراث نقلی-روایی گرانقدر اهل بیت عصمت و طهارت) نیز بایستی بعینه همین مواجهه صورت گیرد، فلذا شخصی که به روایات مراجعه می کند، هم بایستی دستی در علم مربوطه و مسائل آن داشته باشد و هم با انحاء ظهور گیری از روایات و نحوه ی استفاده از آنها برای امروز آشنا باشد. این مهم نیازمند علم اصولی متناسب با نیاز های علوم انسانی و به فراخور احتیاجات نحوه ی ظهور گیری و حجیت روایات در این باب می باشد. لکن هر چند این علم اصول هنوز تولید نشده است، لکن علامه ی طباطبایی در تفسیر گرانقدر المیزان و نحوه ی مواجهه با روایات شیعی گام هایی مهمی را برداشته اند که اگر امتداد یابد می تواند یک علم اصول نوین و پاسخگو به نیازهای تمدن اسلامی از آن استخراج کرد. به علاوه انس با روایات و درگیری ذهنی روز افزون نیز خود می تواند فتح بابی برای این مهم باشد. 🔶 گروه علوم اجتماعیِ موسسه ی آموزشی پژوهشی نفحات که اولا به دنبال امتداد حکمت اسلامی در مباحث علوم اجتماعی و ثانیا به دنبال تولید علم اصول مورد نیاز مباحث اجتماعی و گرد آوری احادیث مرتبط و فراهم آوردن بستر تولید علوم اجتماعی اسلامی می باشد، از سال 99 مجموعه مباحثاتی را از آغاز کتاب بحار الأنوار علامه ی مجلسی در باب احادیث اجتماعی میان برخی از اعضای خود شکل داده است. هدف اولیه جمع آوری احادیث مربوطه به حوزه ها و مسائل علوم اجتماعی (از جامعه شناسی دین و معرفت و کار و شهری گرفته تا مسائلی چون عدالت اجتماعی و جنسیت و سائر مباحثی که به زیست دینی-اجتماعی فرد مسلمان مربوط می شود و قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام با ندای هدایت به سوی سعادت راستین متکفل بیان آن شده اند) می باشد، این قدم خود می تواند بستری را برای بحث های اجتهادی و شکل گیری یک درس خارج فقه اجتماعی و یا فقه الاجتماع و هر گونه فعالیت علمی دینی دیگر در زمینه های مرتبط فراهم سازد. 🔶 لازم به ذکر است که رویکرد اولیه در اینجا صرفا جمع آوری است تا روایات جلوی چشم اندیشمندان حوزوی دغدمه مند در حوزه های اجتماعی حاضر باشد، بررسی سندی و متنی و شرح و بسط هر یک از احادیث و استخراج لوازم آنها مجال دیگری را می طلبد. 🔶 در پایان از خداوند منان توفیق طاعت و بندگی و ادامه ی این مسیر را تا رسیدن به منزل مقصود که شکل گیری جامعه شناسی از سنخ مسلمین و برای مسلمین و در راستای اهداف اسلامی باشد خواستاریم. اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا 📣 فراخوان همکاری: بدین وسیله به اطلاع می رساند که هر کسی در هر زمینه ای از مباحث اجتماعی به حدیثی دست یافت و علاقه مند به نشر آن بود، می تواند حدیث مربوطه را به مدیر کانال ارسال نماید. 📌ارتباط با مدیر: @Tb_enghelab 🌐 آدرس ما در پیام رسان های اجتماعی: https://eitaa.com/ahadith_ejtemai https://ble.ir/ahadith_ejtemai https://www.instagram.com/ahadith_ejtemai/