💢چشیدن غذا در حال روزه💢 جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا به حلق نمی رسد، اگر چه اتفاقاً به حلق برسد، روزه را باطل نمی کند (۱)، ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می رسد چنانچه فرو رود (۲)، روزه اش باطل می شود و باید قضای آن را بگیرد و کفاره هم بر او واجب است (۳). (۱) (بهجت:) و احتیاط مستحب است که این امور را در صورت عدم حاجت و ضرورت ترک کنند. (۲) [عبارت «چنانچه فرو رود» در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست] (۳) (گلپایگانی، صافی:) اگر انسان از اوّل بداند که به حلق می رسد، روزه اش باطل می شود هر چند به حلق نرسد و باید قضای آن را بگیرد و اگر به حلق رسیده، کفّاره هم بر او واجب است. (زنجانی:) مسأله جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولًا فرو نمی رود، اگر چه اتفاقاً فرو رود روزه را باطل نمی کند، ولی اگر انسان از اول بداند که فرو می رود و روزه باطل می شود، اگر قصد کند که این کار را انجام دهد، روزه اش باطل است؛ هر چند آن را انجام ندهد و اگر در اثر انجام این کار غذا فرو رود، کفاره نیز دارد. (مکارم:) مسأله جویدن غذا برای بچه و هم چنین چشیدن غذا و مانند آن، و شستشوی دهان با آب یا داروها اگر چیزی از آن فرو نرود، روزه را باطل نمی کند و اگر بدون اراده به حلق برسد، اشکالی ندارد، ولی اگر از اوّل بداند بی اختیار به حلق می رسد روزه اش باطل است و قضا و کفّاره دارد. مطابق نظر آيت الله سيستاني مسأله ۱۹۶۱. جویدن غذا برای بچّه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها كه فرد قصد فرو بردن آن را ندارد و معمولاً نیز به حلق نمی‌رسد، هرچند اتّفاقاً فرو برود، روزه را باطل نمی‌كند؛ ولی اگر انسان از اوّل بداند كه به حلق می‌رسد و این کار را عمداً انجام دهد، روزه‏ اش باطل شده و قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. رساله توضيح المسائل جامع آيت الله سيستاني . مطابق نظر آيت الله خامنه ای: جويدن غذا براى بچه يا پرنده و چشيدن غذا و مانند اينها كه معمولا به حلق نمى‏رسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد، روزه را باطل نمى‏كند. ولى اگر انسان ازاول بداند كه به حلق مى رسد، چنانچه فرو رود، روزه‏اش باطل مى‏شود، و بايد قضاى آن را بگيرد و كفاره هم بر او واجب است. ⚜️ @Ahkaam ⚜️