🔰
جماعت در نماز قضاء
آیت الله سیستانی 🔻
🔸 مسأله ۱۸۸۱. نماز قضا را میتوان با جماعت خواند، چه نماز امام جماعت ادا باشد یا قضا و لازم نیست هردو یک نماز را بخوانند، مثلا اگر نماز قضای صبح را با نماز ظهر یا عصر امام بخواند، اشکال ندارد؛
👈 البته، لازم است نماز قضایی که امام جماعت میخواند نماز
#قضای_حتمی باشد.
بنابراین، اگر امام جماعت قضای نماز یومیه خود یا شخص دیگری را که قضا شدن آن نماز یقینی باشد میخواند، میتوان به او اقتدا کرد، ولی چنانچه نماز خود یا شخص دیگری را احتیاط به جا میآورد، اقتدا به او بنابر احتیاط واجب جایز نیست؛
💡مگر آنکه نماز مأموم هم احتیاطی باشد و سبب احتیاط امام، سبب احتیاط مأموم نیز باشد؛ مثل آنکه هردو به علت احتمال در اشتباه مشترکی نسبت به قبله در نماز یا نمازهای قبل، آنها را دوباره میخوانند
یا آنکه برای احتمال در نجس بودن آبی که مشتركا از آن وضو گرفته اند آن را دوباره میخوانند [۱]
و در مثالهای مذکور اگر مأموم علاوه بر جهت احتیاط امام، جهت یا جهات دیگری هم برای احتیاطش باشد، مثل اینکه احتمال میدهد در نماز رکنی را ترک کرده یا در مکان غصبی نماز خوانده باشد، باز هم میتواند در این نماز، به او اقتدا کند.
📌 شایان ذکر است، اگر امام و مأموم (یا مأمومين) برای
#یک_میت نماز قضای احتیاطی میخوانند، لازم نیست سبب احتیاط همه یکی باشد و همین که به
قصد به جا آوردن نمازهای قضای آن میت نماز بخوانند، کافی است. [۲]
📌 و نیز برای مأمومی که نمی داند نماز قضایی که امام جماعت میخواند قضای یقینی است یا قضای احتیاطی و احتمال عقلایی میدهد که نماز امام قضای یقینی است،
#تحقیق واجب نیست.
----------
[۱]: همچنین، اگر دو نفر مثلاً شک در صحت تلفظ (ض) در «غير المغضوب عليهم ولا الضالین» داشته باشند و یکی بودن کیفیّت دو تلفظ معلوم نباشد، طوری که احتمال دارد یکی از آنها حرف را صحیح ادا کرده و دیگری غلط ادا کرده باشد، در این صورت، اقتدای یکی به دیگری محلّ اشکال است؛ اما اگر ادای حرف (ض) به یک کیفیّت از هر دو نفر معلوم باشد، ولی هر دو نفر شک در صحت این نوع تلفظ داشته باشند و بخواهند نمازشان را احتیاط دوباره بخوانند، اقتدای آنها به هم مانعی ندارد.
[۲]: البتّه، لازم است علاوه بر رعایت سایر شرایط صحیح بودن نماز جماعت، شرایط صحت نماز قضا نیز رعایت گردد؛ مثلاً اگر متوفّی یک شبانه روز نماز قضا داشته باشد و امام، نماز قضای ظهر میّت مذکور را بخواند و مأموم، نماز قضای عصر همان روز او را بخواند، یا امام نماز قضای مغرب وی و مأموم نماز قضای عشای همان شب او را بخواند، نماز مأموم صحیح نیست.
📚 توضیح المسایل جامع جلد ۱، صفحه ۶۷۳
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari