🍃🌺🍃 ❓اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، به امید عدم ضرر، به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، حکم روزه اش چیست؟ 🔰 آیات عظام امام، خویی، وحید و تبریزی: روزه اش صحیح است 🔰آیت‌الله‌بهجت:احتیاط واجب قضا کند. 🔰 آیت الله سیستانی: اگر ضرری که به آن اعتقاد داشته، موجب هلاکت یا نقص عضو در اعتقادش می شده، روزه اش باطل؛ وگرنه چنانچه رجائاً گرفته باشد، روزه اش صحیح است. ❓اگر شخص عقیده اش این است که روزه برایش ضرر ندارد و بعداز مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته است؛ حکم روزه اش چیست؟ 🔰 آیات عظام امام، وحید، زنجانی، نوری: باید قضای آن را بجا آورد. 🔰 آیات عظام سیستانی، تبریزی، صافی، فاضل، مکارم: بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را بجا آورد. 📚 احکام‌حکیم‌زاده، ج۲، ص۹. احکام شرعی @ahkam_sharia_mahdia