✅ کسی که در عده طلاق عقد خوانده و نزدیکی کرده برای ازدواج با نفر سوم عده وطی به شبهه نیز باید نگاه دارد؟ از چه زمانی⁉️ 🔹 پاسخ: آیت الله خامنه ای: ۱_باید بعد از اتمام عده طلاق، عده وطی به شبهه نیز نگه دارد. ۲_ مبدأ عده وطی به شبهه بعد از آخرين وطی است و احتیاط از وقت رفع شبهه مى باشد. آیت الله مکارم : اولا: هرگاه زني را که در عده ديگري است براي خود عقد کند: 1- اگر يکي از مرد يا زن، بداند زن در عده است و بداند عقد کردن زن در عده حرام است آن زن بر او حرام ابدي مي شود، خواه نزديکي کرده باشد يا نه. 2- اگر هيچ کدام در عده بودن زن يا حرمت عقد در عده را نمي دانسته اند چنانچه نزديکي کرده اند زن بر او حرام مي شود و اگر نکرده اند حرام نمي شود. اگر عقد را فردي به وکالت از آن ها خوانده باشد نه خودشان، در هيچ يک از دو صورت، حرام ابدي حاصل نمي شود و پس از عده مي توانند ازدواج کنند. ثانیا: در صورت دخول باید عده وطی به شبهه نگه دارد و عده وطی به شبهه همان عده طلاق می باشد البته مبدأ عدّه وطى به شبهه از زمان آخرین نزدیکی است. آیت الله سیستانی: ١_بايد عده وطى شبهه پس از انتهاى عده طلاق بگذرد. ٢_به احتياط واجب از وقت علم به مساله شروع مى شود. آیت الله شبیری: 1_در فرض سوال، پس از سپری شدن عده طلاق، باید عده وطی به شبهه هم نگهدارد و پس از پایان هردو، می تواند با دیگری ازدواج کند. 2_از زمان آخرین نزدیکی. آیت الله فاضل:‌ ۱_اگر زن در عده طلاق با مرد دیگری عقد بخواند و بعد از عقد نزدیکی کند و دخول صورت بگیرد، عقد شان باطلاست و بامردی که در عده عقد خوانده برای همیشه حرام می شود و چون مسئله را نمی دانسته، نزدیکی کردن آن ها وطی به شبهه حساب می شود و اگر زن بخواهد بامرد سومی ازدواج کند باید بعد از آگاه شدن از مسئله باید عده وطی به شبهه که همان عده طلاق است نگهدارد یعنی سه حیض باید صبر کند و بعد از دیدن حیض سوم عده اش تمام می شود، بعد از آن می‌تواند با مرد سوم ازدواج کند. 2_به نظر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) ابتدای عده ی وطی به شبهه از زمانی است که به حکم مسئله آگاه شده است. (تفصیل الشریعه، کتاب الطلاق و المواریث، ص 189 و 190) 📚 منبع: استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ➖➖➖➖➖➖ ✔️ 👈 مرکز نشر احکام https://eitaa.com/ahkamdin