🌸 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم🌸 🎤 بیان احکام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🕍 شبستان امام خمینی ☪️ احکام سقط جنین 6️⃣ جلسه ششم: انواع سقط جنین آمار سقط جنین در کشور ما بسیار بالا و نگران کننده است و لازم است تمامی دستگاه‌های مسئول برای جلوگیری از این فاجعه بزرگ برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند. سقط جنین را می توان در سه نوع تقسیم نمود: ١. سقط جنین عمدی یا جنایی: برخی مادران، فرزندی که خدای متعال برای آنان در نظر گرفته است به اختیار خود از بین می برند. این گناه بزرگ جریمه سنگین و کفاره جمع به دنبال دارد. ٢. سقط جنین خود به خودی یا غیر اختیاری: برخی سقط جنین‌ها در اثر مشکلات جسمی یا ناتوانی‌های مادران به صورت غیر اختیاری است که لازم است چنین مادرانی تحت نظر مراقبت‌های ویژه طب سنتی اسلامی یا تحت مراقبت پزشک خانواده باشند تا جنین‌های بعدی به سلامت و آرامش خاطر متولد شوند. ٣. سقط جنین‌های طبی: زمانی که ادامه بارداری برای مادر و جنین خطرناک باشد، پس از طی مراحل پزشکی و دریافت مجوزهای قانونی و با رعایت مسائل شرعی، سقط جنین صورت می‌گیرد که درصد بسیار ناچیزی از سقط جنین‌ها با مجوز شرعی و قضایی صادر می‌شود. 🛑سقط جنین‌های غیر قانونی متأسفانه برخی از مطب‌های زیر زمینی و برخی از پزشکان، سوگند پزشکی خود را در عوض دریافت مبلغی از مال دنیا زیر پا گذاشته و جنین‌های بی‌گناه را به بهانه‌های واهی به قتل می‌رسانند و یا برای کسب درآمد بیشتر، بی جهت و بدون رعایت ملاحظات شرعی و قانونی به صرف یک احتمال کوچک، دستور سقط را صادر می‌کنند و مادر بارداری را که نیازمند آرامش خاطر است مجبور به غربالگری و تست آمنیو سنتز نموده و از رحم مادر آب جنین را خارج می‌نماید که در موارد متعددی منجر به سقط جنین سالم می‌شود. 🌸 یک جنین، انسان است و محترم 💠 خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَق‏ و هرگز نفس محترمى كه خدا قتلش را حرام كرده نكشيد مگر به حكم حق 📗 سوره اسراء، آیه ٣٣. 🔻برخورد قانونی با پزشک متخلف عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: كُلُّ مَنْ‏ قَتَلَ‏ شَيْئاً صَغِيراً أَوْ كَبِيراً بَعْدَ أَنْ يَتَعَمَّدَ فَعَلَيْهِ الْقَوَدُ. امام صادق عليه السلام فرمودند: هركس شخصى را كوچك باشد يا بزرگ بكشد، پس اگر از روى عمد باشد، باید قصاص شود. 📚 تهذيب الأحكام، ج‏ ١٠، ص ١۶٢. 🔻حکم قصاص بنابر نظر برخي علما مانند: مرحوم آيت الله سيد محمد حسن نجفي در کتاب «الجواهر الکلام، ج ۴٣، ص ٣٨١»، و مرحوم آيت الله علامه سيد محمد حسين حسيني طهراني در کتاب « کاهش جمعيت، ضربه‌اي سهمگين بر پيکر مسلمين، ص ٣۵»، پزشکي که عالماً و عامداً جنيني را به قتل مي‌رساند، بايد قصاص شود. ✍️ قانون مجازات اسلامی بر اساس قانون مجازات اسلامی: جنایت عمدی بر جنین، هر چند پس از حلول روح باشد، موجب قصاص نیست. در این صورت مرتکب علاوه بر پرداخت دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود. تبصره: اگر جنینی زنده متولد شود و دارای قابلیت ادامه حیات باشد و جنایت قبل از تولد، منجر به نقص یا مرگ او پس از تولد شود یا نقص او بعد از تولد باقی بماند قصاص ثابت است . 📚 ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶٢٢ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٧۵. ✍️ استفتائات سؤال ١: در مواردي که امکان وجود نقائص مادرزادي جسمي و عقلي و رواني در جنين هست آيا مي‌توان به سقط جنين مبادرت نمود؟ و آيا تفاوتي بين جنين بالاي چهار ماه يا زير چهار ماه وجود دارد و آيا اگر وجود نقص مزبور اثبات شود سقط جنين جايز است؟ حضرت امام خميني: سقط جنين جايز نيست و فرق نمي‌کند چه سنّي داشته باشد. سؤال ٢: در مورد مادران بيماري که ادامه حاملگي آن‌ها با حياتشان مغايرت پيدا مي‌کند و سن جنين از چهار ماه بيش‌تر است، آيا مي‌توان به منظور نجات حداقل يک نفر (يعني مادر) به حاملگي خاتمه داد؟ حضرت امام خميني: بايد تا آخرين ساعات امکان حفظ حيات مادر منتظر بمانند، چنان‌چه در آن هنگام جنين در وضعي باشد که امکان ادامه حياتش نيست، سقط او جهت حفظ حيات مادر مانعي ندارد. حضرت آيت الله سيستاني مدظله العالي: اگر روح دميده نشده جايز است و به کسي که مباشر است ديه لازم است و اما اگر جنين جان داشته باشد به هيچ وجه جايز نيست. حضرت آيت الله بهجت: بلي،‌ با تشخيص خبره و احتياطاً خبره متعدد باشد. حضرت آيت الله مکارم شيرازي مدظله العالي: در صورتي که يقين يا خوف خطر يا ضرر مهمي براي مادر داشته باشد در مراحل اوليه جايز است. 📚 استفتائات از محضر امام خمینی، ج ٣، ص ٢٨۶ و مسائل جدید از دیدگاه مراجع تقلید، ج ۴، ص ١٣٧. 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 کانال احکام حرم 👇 http://eitaa.com/ahkamharam