روزۀ مکلف با علم به ضرر و کشف خلاف آن برخلاف تصور برخی از مردم، اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، ولی به امید عدم ضرر و به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، روزه او صحیح است. 💠 نظر مراجع تقلید: - روزه‌اش صحیح است (حضرت امام ره) - کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد)، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. (امام خامنه‌ای) - در مورد ضررهای غیرحرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزه‌اش صحیح است (آیت‌الله سیستانی) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797