فرهنگستان اهل بیت علیهم السلام
─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. کهف آيه 71_72_73_74 آیه🔻 ⤵«٧١» ﻓَﺎﻧﻄَﻠَﻘَﺎ ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَﺍ ﺭَﻛِﺒَﺎ ﻓِﻲ ﺍﻟﺴَّﻔِﻴﻨَﺔِ ﺧَﺮَﻗَﻬَﺎ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﺧَﺮَﻗْﺘَﻬَﺎ ﻟِﺘُﻐْﺮِﻕَ ﺃَﻫْﻠَﻬَﺎ ﻟَﻘَﺪْ ﺟِﺌْﺖَ ﺷَﻴْﺌﺎً ﺇِﻣْﺮﺍً ترجمه🔻 ⤵ﭘﺲ ﺁﻥ ﺩﻭ (ﻣﻮﺳﻲ ﻭ ﺧﻀﺮ) ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ، ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺳﻮﺍﺭ ﻛﺸﺘﻲ ﺷﺪﻧﺪ. (ﺧﻀﺮ) ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩ. ﻣﻮﺳﻲ (ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻳﺎ ﺗﻌﺠّﺐ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻱ ﺗﺎ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﻛﻨﻲ؟ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﺭﻭﺍﻳﻲ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ! ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. کهف آيه 72 آیه🔻 ⤵«٧٢» ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻟَﻢْ ﺃَﻗُﻞْ ﺇِﻧَّﻚَ ﻟَﻦ ﺗَﺴْﺘَﻄِﻴﻊَ ﻣَﻌِﻲَ ﺻَﺒْﺮﺍً ترجمه🔻 ⤵(ﺧﻀﺮ) ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﻧﮕﻔﺘﻢ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻣﻦ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺷﻲ؟ ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻☀ ⤵«ﺧَﺮﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭘﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺍﺳﺖ. ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍِﻣﺮ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭ ﻳﺎ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-⛵ ﺩﺭ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻧﺪﻫﻴﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» (ﺣﺮﻑ «ﻑ» ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﻮﺭﻳّﺖ ﺍﺳﺖ) ٢-❄ ﻫﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﮔﺎﻫﻲ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﺴﻔﺮ ﺍﻭّﻝ ﻣﻮﺳﻲ، ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺳﻲ ﻭﺧﻀﺮ، ﺩﻭ ﻧﻔﺮﻱ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﻮﺍ» ٣-⛵ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻋﻠﻢ، ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺧﺎﺻّﻲ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺭﻛﺒﺎ ﻓﻲ ﺍﻟﺴﻔﻴﻨﺔ» (ﺩﺭ ﺩﺭﻳﺎ ﻭ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻛﺸﺘﻲ ﻭ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺁﻣﻮﺧﺖ.) ٤-❄ ﺍﮔﺮ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖِ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻴﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ، ﺣﺘّﻲ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺎ ﻋﺠﻴﺐ ﺁﻳﺪ، ﺳﻜﻮﺕ ﻛﻨﻴﻢ. «ﺍﻟﺴﻔﻴﻨﺔ ﺧﺮﻗﻬﺎ» ٥ -⛵ ﮔﺎﻫﻲ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﻱ ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺧﺮﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. «ﺧﺮﻗﻬﺎ» ٦-❄ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻄﺮ، ﻫﺮ ﻛﺴﻲ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﺩﻳﮕﺮﺍﻧﻨﺪ. «ﻟﺘﻐﺮﻕ ﺍﻫﻠﻬﺎ» ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: «ﻟﺘﻐﺮﻗﻨﺎ» ٧-⛵ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﺘﻲ، ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻫﻢ ﺗﺼﺮّﻑ ﺑﻲ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺭ ﻣﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﻮﺩ، ﻫﻢ ﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺑﻲ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ، ﻟﺬﺍ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻛﺮﺩ. «ﺷﻴﺌﺎً ﺍِﻣﺮﺍً» ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 17. کهف آيه 73_74 آیه🔻 ⤵«٧٣» ﻗَﺎﻝَ ﻟَﺎ ﺗُﺆَﺍﺧِﺬْﻧِﻲ ﺑِﻤَﺎ ﻧَﺴِﻴﺖُ ﻭَﻟَﺎ ﺗُﺮْﻫِﻘْﻨِﻲ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﺮِﻱ ﻋُﺴْﺮﺍً ترجمه🔻 ⤵(ﻣﻮﺳﻲ) ﮔﻔﺖ: ﻣﺮﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﺍم ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻣﻜﻦ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭم ﺑﺮ ﻣﻦ ﺳﺨﺖ ﻣﮕﻴﺮ. آیه🔻 ⤵«٧٤» ﻓَﺎﻧﻄَﻠَﻘَﺎ ﺣَﺘَّﻲ ﺇِﺫَﺍ ﻟَﻘِﻴَﺎ ﻏُﻠَﺎﻣﺎً ﻓَﻘَﺘَﻠَﻪُ ﻗَﺎﻝَ ﺃَﻗَﺘَﻠْﺖَ ﻧَﻔْﺴﺎً ﺯَﻛِﻴَّﺔً ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻧَﻔْﺲٍ ﻟَّﻘَﺪْ ﺟِﺌْﺖَ ﺷَﻴْﺌﺎً ﻧُّﻜْﺮﺍً ترجمه🔻 ⤵ﭘﺲ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﭘﺲ ﺧﻀﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ. ﻣﻮﺳﻲ ﮔﻔﺖ: ﺁﻳﺎ ﺑﻲ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﺁﻧﻜﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﺸﺘﻲ؟ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻣﻨﻜﺮﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻱ! ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ🔻تفسیرنور☀ ⤵ﻧﻪ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻜﺎﺭﻧﺪ، ﻧﻪ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻭ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﻟﺎﺗﺆﺍﺧﺬﻧﻲ ﺑﻤﺎ ﻧَﺴﻴﺖُ»، ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﻧﺴﻴﺎﻥ، ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺗﺒﻌﻴّﺖ ﻭ ﺳﻜﻮﺕ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻮﺳﻲ ﺧﻠﺎﻑ ﺷﺮﻉ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ. 🌳«ﺍِﺭﻫﺎﻕ»، ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﺎ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻏﻠﺒﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. 🌳ﺍﺯ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻏﻠﺎم» ﻭ«ﺯﻛﻴّﺔ» ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ﻛﻠﻤﻪ «ﻧُﻜﺮ» ﺍﺯ «ﺍِﻣﺮ» ﺷﺪﻳﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺷﻴﺌﺎً ﺍِﻣﺮﺍً»، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻛﺸﺘﻦ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﺷﻴﺌﺎً ﻧُﻜﺮﺍً». ─┅─═ঊঈ⚘ঊঈ═─┅─ ﭘﻴﺎم ﻫﺎ⚡📬 ١-🌀 ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻛﻨﺪ. «ﻟﺎﺗﺆﺍﺧﺬﻧﻲ» ٢-🍃 ﺩﺭ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭﺗﺮﺑﻴﺖ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﻓﺖ. «ﻟﺎﺗﺮﻫﻘﻨﻲ ﻣﻦ ﺍﻣﺮﻱ ﻋﺴﺮﺍً» ٣-🌀 ﻣﻌﻠّﻢ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﺩ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻭﻋﺬﺭﺧﻮﺍﻫﻲ ﺷﺎﮔﺮﺩ، ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» ٤-🍃 ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺁﺷﻨﺎ ﻛﻨﺪ. «ﻓﺎﻧﻄﻠﻘﺎ» (ﻣﻮﺳﻲ ﮔﺎم ﺑﻪ ﮔﺎم ﺑﺎ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.) ٥ -🌀 ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﻣﺤﻜﻤﺎﺕ، ﻣﻬﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﻌﻬّﺪﺍﺕ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻗﺘﻠﺖَ ﻧﻔﺴﺎً ﺯﻛﻴّﺔ» ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﻣﻲﺩﺍﻧﺴﺖ، ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻟﺎﺯم ﺩﻳﺪ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻌﻬّﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ. ٦-🍃 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻗﺼﺎﺹ، ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. «ﺃﻗﺘﻠﺖَ ﻧﻔﺴﺎً ﺯﻛﻴّﺔ ﺑﻐﻴﺮ ﻧﻔﺲ» ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻗﺎﺗﻞ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻛﺸﺘﻲ؟ ٧-🌀 ﮔﺎﻫﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺴﻲ «ﻣﻌﺮﻭﻑ» ﺍﺳﺖ، ﻧﺰﺩ ﺩﻳﮕﺮﻱ «ﻣﻨﻜﺮ» ﺟﻠﻮﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺟﺌﺖ ﺷﻴﺌﺎً ﻧُﻜﺮﺍً» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .