کتابی که سرنوشت ایران را رقم زد
بخش دوم
۴- تجربیات بشری
قانون اساسی ج ا ا بدون تعصب و تحجر از رهاوردهای معقول و مقبول بشری، الگو گرفته و با مبانی و اصول دینی تطبیق داده و کوشیده ساختاری به نام مردم سالاری دینی شکل دهد لذا اصل تفکیک قوا، مردم سالاری، دولت- ملت، ایده تدوین قانون اساسی، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، اداره امور عمومی کشور با رای مردم، و چندین دستاورد تمدن غربی را اخذ نموده و با تمدن اسلامی ایرانی همنشین ساخته است.
پس قانونگذار هوشمندانه و با اراده سالم به تدوین قانون اساسی پرداخته و ادعای نفوذ، سخنی باطل و مهمل است.
۵- اجتهاد
اجتهاد تشیع امامی بویژه مکتب فقهی امامین انقلاب و مشرب فقهایی مانند شهیدان بهشتی و مطهری چنین اقتضا دارد که مسایل مستحدث شناسایی شود و با احصای تجربیات بشری به راه حل های هماهنگ با مبانی و اصول دین دست یابد و یا از راه حل های موجود بهره گیرد.
مجلس خبرگان قانون اساسی مجمع فقهای بزرگ و دانشمندانی نامدار بوده و یکایک اصول قانون اساسی را با مطالعه، گفتگو، سنجش و تضارب آرا و افکار به تصویب رسانده اند.
۶- نهادهای مدرن غربی
ساخت هایی مانند بانک، بیمه، بورس، سازمان برنامه و بودجه، هیات دولت، داگستری و دیگر نمونه ها از اروپای غربی وارد ایران شده اند.
اگر منطق آقای اشتری پذیرفته شود، در مورد آنچه از اروپای غربی و امریکا وارد ایران شده که چند برابر است، چه باید گفت.
۷- بخش تعاونی و ملی سازی
دولت پهلوی ماهیت و ساختی کاملا غربی داشت لکن توسعه را به تقلید از غربی ها و با نقش آفرینی انحصاری دولت آغاز کرد. چنانکه توسعه کشورهای غربی طی قرون ۱۸ و ۱۹ بدون استثنا با قوه قاهره دولت به انجام رسیده است.
در ایران نیز رضاخان با تقلید از غربی ها همه چیز را دولتی کرد، در حالیکه به شدت ضد کمونیسم بود.
وانگهی ملی شدن نفت، منابع طبیعی، اصلاحات ارضی، سیاست های حمایت از طبقه کارگر و ... در عهد محمدرضا پهلوی همگی به معنای دولتی سازی بوده است.
این در حالی است که می دانیم انقلاب سفید یا اصلاحات شاه دیکته ای امریکایی بود و نسخه آن را دکتر روستو مشاور کاخ سفید تدوین و به شاه ارایه کرد.
پس بحش تعاونی و ملی سازی ابداع ج ا ا نیست و در ایران سابقه داشته است.