دکتر فیاض استاد دانشگاه تهران:
هیئت از عرفان بیرون می آید و حکمت از مسجد.
هیئت جای خانقاه در صوفیسم می گیرد و مسجد در حاشیه واقع می شود.
هیئت مداح محور است و مسجد آخوند محور.
بازار و بورژوازی تجاری هیئت را جایگزین مسجد کردند
هیئت را داش مشتی ها می گردانند و مسجد را نماز خوان ها.
در هیئت ها بهشت راحت داده می شود و در مسجد حساب و کتاب و انذار حاکم است.
در مسجد قرآن حاکم و ناظر است ولی در هیئت خواب و احساس.
بدون حکمت با عرفان گرایی ، جامعه به دو قطب اباحی گری در اکثریت و رهبانیت در اقلیت دچار خواهد شد.
هجوم اکثریت اباحه محور به اقلیت رهبانیت محور به بنیاد گرایی همراه با محافظه کاری اقلیت خواهد شد وسپس به بنیادگرایی رادیکال تبدیل می شود که اول فروپاشی است.