انواع ظلم در منطق دين تنها ستم قدرتمندي بر ضعيفي نمي باشد، بلكه به بيان قرآن «شرك خود ظلم بزرگي است» بنابراين ظلم مفهوم دارد و هر و را شامل مي‌شود. و آدمي در گذراي عمر سرانجام دچار فاجعه ي ستم خواهد شد، مگر آنها كه در نهايت تقواي خدا را پاس مي‌دارند. و همواره خويش را در محضر خداي عليم و بصير مشاهده مي‌كنند و به حرمت حضور در برابر حق تعالي از ارتكاب به ستم دست بازمي دارند. 🔹 امیرالمؤمنین علی علیه السلام : «آگاه باشيد كه ظلم بر سه نوع است: ظلمي كه آمرزيده نمي شود و ظلمي كه بازخواست مي‌شود و ظلمي كه آمرزيده شده و بازخواست ندارد. و اما ظلمي كه آمرزيده نمي شود، شرك به پروردگار است. چنانكه حق تعالي مي‌فرمايد: «همانا خداي كسي را كه به او شرك ورزد، نمي آمرزد». و اما ظلمي كه آمرزيده مي‌شود، ظلم بنده است نسبت به خويشتن، به هنگام انجام گناهان صغيره. و نيز ظلمي كه بازخواست مي‌شود، ظلم بنده اي نسبت به بنده ي ديگر است. قصاص و تلافي- چنين ظلمي- در آخرت سخت و دشوار مي‌باشد و قصاص اخروي به وسيله زخم كاردها و ضربت تازيانه‌ها نيست. قصاص در آخرت چنانست كه زخم و تازيانه در برابر آن بسي كوچك شمرده مي‌شود».۱ ۱.در افتاب نهج البلاغه - شرح و تفسیر خطبه 175- ص۱۴۳[بااندکی تصرف] @akhlaghz