واقعاً نبايد در دولت اسلامى ظلمى واقع شود، واقعاً نبايد اجحافى به حق كسى شود. به حق يک مجرم هم نبايد اجحاف شود و لو يک مجرم مستحق اعدام. از نظر اسلام مجرمى كه هزارها نفر را كشته و هزارها جنايت كرده است كه اگر بناى اعدام بخواهد باشد صد بار بايد اعدام شود در عين حال همان هم حقوقى دارد و حق او نبايد ناديده گرفته شود. ما هزار و سيصد سال است از مكتب على(ع)، اين درس را مى‌‏آموزيم كه ابن‌ملجم‏ مرادى ضارب امام على بن ابی طالب [مورد توجه على عليه السلام بود كه با او بدرفتارى نشود.] ارزش على چقدر بود؟ واقعاً از نظر ما اگر به قصاص قتل حضرت اميرالمؤمنين هزار نفر جنايتكار ـ آن كسى كه ضارب بوده، آن كسى كه مسبب بوده، آن كسى كه آمر بوده، آن كسى كه راضى بوده ـ كشته مى‏شد زياد كشته شده بود؟ نه ما ديديم خود امام خمينى سلّمه اللّه تعالى در روزهاى اولى كه رژيم سقوط كرد و افراد را مى‏‌گرفتند، در اولين اعلاميه‌هايى كه ايشان دادند گفتند ـ و هميشه اين مطلب را تكرار كرده‌اند که زندانى، اسير است، زندانى تا وقتى كه زندانى و اسير است كوچك‏ترين مزاحمتى به او نبايد شود، شكنجه نبايد شود، آزار نبايد شود، پذيرايى هم بايد شود. محكمه به جرمش رسيدگى كند، هر مجازاتى برايش تشخيص داد آن مجازات بايد اجرا شود. ضمن اينكه توصيه مى‏كردند: هيچ شفاعتى را قبول نكنيد، هيچ وساطتى را قبول نكنيد، هيچ وابستگى را نپذيريد، هر كس مى‌‏خواهد باشد، وابسته به هركس مى‏‌خواهد باشد، هر كس مى‏‌خواهد شفيعش باشد، هیچ اين حرفها نبايد مطرح باشد، ولى در عين حال آن مجرم هم در عالم خودش حقى دارد، حق او هم نبايد از بين برود. ✍آیت الله شهید مطهری 📚کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» جلد 24 صفحه 177 تا 179 @ala_allah