💢
#وقایع_ظهور_حضرت_مهدی_علیهالسلام
📌قسمت هفتم:
🟢 اقدامات حضرت مهدی در مکه مکرمه
🌱در پی انجام بیعت برای حضرت مهدی (علیه السّلام) ، امام (علیه السّلام) پس از آنکه حکومت سابق سقوط کرد و نابود شد، بساط حکومت را در مکه میگسترانند و بر مراکز قدرت تسلط مییابند.
در آن روز دولت وقت توان آن را که در برابر حضرت مهدی (علیه السّلام) مقاومت کند ندارد و از برخی از احادیث استفاده میشود که مکه تسلیم میگردد و آن حضرت به طور کامل بر آن شهر استیلا مییابند.
🔅در آن شهر حضرت مهدی (علیهالسّلام) به انجام کارهائی اقدام میفرمایند که برخی از آنها را (که در احادیث ذکر شده است) ذیلاً یادآور میگردیم.
🔸۱ - اصلاح مسجدالحرام
✨حضرت امام صادق (علیهالسّلام) میفرمایند:
«زمانی که قائم قیام کند ساختمان مسجد الحرام را خراب میکند تا به صورت اولیه برگردد. مقام را نیز به محلی که قبلا ً بوده برمیگرداند.» [۲۱]
مسجد الحرام پس از وفات رسول خدا(صلی الله علیهو آلهو سلّم) تاکنون مرتباً وسعت یافته مساحتهای فراوانی از تمام جوانب به آن اضافه گردیده است ولی با وجود آن هنوز بهاندازه قبلی که حضرت ابراهیم (علیه السّلام) ساخته بود نرسیده است زیرا که اساس قدیم آن از «حَزْوَرَه» (حزوره اسم محلی بین صفا و مروه و جزء مسعی است.) بوده که اکنون در «مسعی» بین صفا و مروه قرار دارد.
✨از حضرت امام صادق (علیهالسّلام) درباره اضافاتی که در مسجدالحرام واقع شده است سؤال کردند که آیا جزء مسجد است یا نه؟
🍃 آن حضرت پاسخ فرمودند: «آری... آنان هنوز آن را به اندازه مسجدی که ابراهیم و اسماعیل (علیهم السّلام) ساخته بودند نرساندهاند.» [۲۲]
✨ و نیز حضرت فرمودند: «خطّ ابراهیم (علیه السّلام) در مکه بین حَزْوَرَه تا مسعی است. اندازه خط کشیدن ابراهیم (علیه السّلام) همان است.»
🍂( (دو توضیح لازم است؛ اول این که مؤلف فقید نشانی این حدیث را باب فضل الصلاه آوردهاند اما در آنجا به جای خط، حق آمده است ثانیاً هم ایشان (رحمهُ الله) خطَّ ابراهیمُ ضبط کردهاند که حالت اضافی صحیح تر مینماید: خطُُّ ابراهیمَ) معنای جمله چنین است : پس مسجد قسمتی است که ابراهیم آن را مشخص ساخت.) [۲۳][۲۴]
✨وقتی حضرت مهدی (علیهالسّلام) ظاهر شوند، دیوار محیط بر مسجدالحرام امروزی را خراب کرده دیوار تازهای بر پایه دیوار نخستین میسازند و این باعث سهولت طواف خواهد شد؛ به ویژه آنکه تعداد حاجیان در زمان ظهور حضرت به دهها میلیون نفر خواهد رسید.
🔸۲ - اصلاح مقام ابراهیم
✨قبلاً گفتیم که حضرت صادق (علیهالسّلام) فرمودند:
«زمانی که قائم قیام نماید... مقام ابراهیم را به همان محلی که بوده است برمیگرداند.»
✨مقام ابراهیم سنگی است که حضرت ابراهیم خلیل الرّحمان (وقتی که خانه کعبه را بنا میفرمود) برآن سنگ ایستاد.
🌱این مقام در زمان رسول خدا (صلیالله علیه وآله و سلّم) مجاور کعبه بود. وقتی عمر بن خطاب زمامدار شد، مقام ابراهیم را از مکانش منتقل ساخت و محلّش را تغییر داد.
🍃زمانی که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) زمام حکومت را پس از کشته شدن عثمان به دست گرفت، تصمیم گرفت که هر زیاده و بدعتی را از دین بردارد و همه چیز را به همان صورتی که در زمان رسول خدا(صلی الله علیهو آله وسلّم) بود برگرداند.
از آن جمله مقام را به جای نخستینش در مجاورت کعبه برگرداند؛ ولی منافقان و دشمنان آن حضرت (که در برابر هر نوع قدم اصلاحی آن حضرت میایستادند) قیام کردند؛ لذا مولا (علیه السّلام) بهتر آن دیدند که با توجه به مسائل مهمتر، قضیه را تا زمان دیگر مسکوت نهند. این بود که مقام ابراهیم تا امروز در غیر محلّ خود باقی مانده است.
✨ازجمله اقداماتی که حضرت در مکه انجام میدهند، برگرداندن مقام ابراهیم به محل اول آن در جوار کعبه مکرمه است. این مطلب نیز برای تسهیل طواف حجّاج انجام میپذیرد؛ زیرا در آن صورت طواف بین رکن و مقام واجب نخواهد بود بلکه طواف گرد خانه فقط کفایت میکند و هر قدر که حجاج به هنگام طواف از خانه کعبه دور شوند مانعی نخواهد داشت.
اگر امروزه بنابر نظر برخی از فقهاء طواف باید بین رکن و مقام انجام گیرد، این وجوب با برگرداندن مقام به جایگاه نخستین آن در زمان ظهور امام عصر (علیه السّلام) برداشته خواهد شد.
پی نوشت📚
۲۱.↑ شیخ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص ۳۸۳.
۲۲.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۴ ص۵۲۶، کتاب الحج باب فضل الصلاه فی المسجدالحرام.
۲۳.↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۴، ص۲۱۰، کتاب الحج باب حج ابراهیم و اسماعیل، حدیث ۱۲.
۲۴.↑ شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج۵، ص۴۵۴، حدیث ۲۳۱.
[کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور]
╔═.🍃.════╗
@alamatha
╚════.🍃.═╝