جمع بندی بنابراین روایات مربوط به سفیانی، بسیار فراوان است و به گفته محدثان، به حد تواتر[۱۵2] می باشد. علاوه بر این، احادیث خسف و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به عربستان در منطقه بیداء در بین مکه و مدینه، نزدیک به حد تواتر[۱۶2] می باشد. پس چگونه ممکن است خروج سفیانی در آخر الزمان، و در آستانه ظهور امام مهدی علیه السلام، محل تردید باشد اما بنا بر گفته محدثان شیعه و اهل سنت، سفیانی و خسف بیداء لشکر سفیانی، جزو احادیث متواتر اسلامی باشد. بنابراین دیدگاه گروه اندکی که معتقدند: سفیانی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده، و مربوط به آینده و نشانه حتمی ظهور، نیست. طبق این فرض، تناقض در گفتار پیش خواهد آمد. زیرا چگونه سفیانی در گذشته رخ داده، اما خسف بیداء و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به عربستان، در منطقه بیداء، مربوط به آینده و نشانه حتمی ظهور و قیام، است و در هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام، رخ خواهد داد؟ بنابراین، جای هیچ مناقشه ایی در باره اصل وجود سفیانی به عنوان نشانه حتمی ظهور و فرو رفتن لشکر اعزامی سفیانی به حجاز (خسف بیداء)، وجود ندارد. زیرا همانطور که ذکر شد، این موضوع از احادیث متواتر اسلامی و پذیرفته شده بین شیعه و اهل سنت، می باشد.[۱۷2] سفیانی، به عنوان یک شخص از نسل ابوسفیان و معاویه، اولین نشانه حتمی ظهور، بعد از جنگ های فراوان، بر منطقه شام (سوریه و ...)، مسلط خواهد شد و بعد از حمله به عراق و حجاز (عربستان)، در نهایت سپاه او در زمین بیداء (منطقه ایی بین مکه و مدینه)، فرو خواهد رفت و ستاره بخت سفیانی، رو به افول می رود تا اینکه در نبرد و جنگ طبریه در فلسطین، برای آزادسازی قدس بین لشکریان امام مهدی با لشکر سفیانی که پشتیبانی و حمایت همپیمانان رومی (غربی) و یهودی خویش دارد، شکست خواهد خورد و به قتل می رسد و به این ترتیب، دشمن اصلی مهدویت و امام عصر، از بین خواهد و لشکریان امام مهدی، پیروزمندانه، وارد قدس خواهند شد و مسجد الاقصی و قبله اول مسلیمن، آزاد خواهد شد. -------------------------------------------- پی نوشت ها: 1. حمیری، قرب الاسناد، ص374، ح1329. 2. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 650. 3. سوره انعام، آیه 2. 4. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 249. 5. نعمانی، الغیبۀ، ص 416. 6. نعمانی، الغیبۀ، ص 421. 7. نعمانی،الغيبة، ترجمه فهرى، ص: 332 8. مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، ص202. 9. مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، ص202. 10. مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، ص183. 11. مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، ص204 12. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج3، ص88. 13. محمد صدر، تاریخ الغیبة الکبری، ص519. 14. صدوق، کمال الدین، ج2، ص650. 15. نعمانی، الغیبۀ، ص 282. صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ج 3، ص 88. 16. متقی هندی، البرهان فی علامات المهدی، ص112. 17. صادقی، تحلیل تاریخی نشانه‌های ظهور، ص204. 18. علی کورانی، معجم احادیث الامام المهدی عليه‌السلام، ج 3، ص 88. 19. نعمانی، الغیبۀ، ص 424، باب 18، ح 16. 20. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 557. 21. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 251، ح 11. 22. سید بن طاووس، التشریف بالمنن، ص 296. 23. علی کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج 3، ص 467. 24. شیخ صدوق، کمال‌الدین، ج2، ص651. 25. شیخ صدوق، کمال‌‌‌‌‌‌الدین، ج2، ص651. 26. نعمانی، الغیبه، ص306. 27. شیخ طوسی، الغیبه، ص463. 28. کلینی، الکافی، ج 8، ص 51. 29. نعمانی، الغیبۀ، ص 301. 30. نعمانی، الغیبۀ، ص267. 31. نعمانی، الغیبۀ، ص 262. 32. شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 379. 33. شیخ صدوق، کمال الدین، ج 1، ص 327 و 331. 34. نعمانی، الغیبۀ، ص280. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 442. 35. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 444. 36. مقدسی شافعی، عقد الدرر في أخبار المنتظر، ص 108. 37. معجم البلدان، ج1، ص103. 38. مجلسی، بحار الانوار، ج52، ص273. 39. مقدسی شافعی، عقد الدرر في أخبار المنتظر، ص 128. 40. مجلسی، بحار الانوار، ج51، ص163. 41. نعمانی، الغیبۀ، ص 300. 42. مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص 10. 43. ابن طاووس، الملاحم و الفتن، ص 296. 44. نعمانی، الغیبه، ص300. 45. کلینی، الکافی، ج8، ص 264. 46. نعمانی، الغیبه، ص305. ❤️امام خامنه ای❤️ 🔻یاران سیدخراسانی🔻 به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇 https://rubika.ir/mahdisahebzman