- نام سفیانی و تطابق آن بر پادشاه اردن
روایات برای سفیانی دو نام را ذکر فرموده اند : " عثمان بن عنبسه " و " عبدالله" هرچند بفرموده محققین روایاتی که نام " عثمان بن عنبسه " را ذکر نموده اند از سند ضعیفی برخوردار هستند اما دقت در همین نام نیز وجه تسمیه آن را با پادشاه اردن می رساند ، زیرا سالها بلکه قرنهاست که چه در عرب و چه در عجم از عبارت " فلان بن فلان " مثلا " احمد بن زید " در نامگذاری افراد استفاده نمی شود و این نامگذاری منسوخ شده است و بیشتر اسم و فامیل استفاده می گردد مانند " منتظر الزیدی "
شیخ صدوق از ابو منصور البحبی نقل کرده است که میگوید: از امام صادق(ع) دربارة اسم سفیانی سؤال کردم. فرمود: «تو را با اسمِ او چه کار؟ هر گاه مناطق پنجگانه شام: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و حلب را تصرف کرد، منتظر فرج باشید.» کمال الدین - سفیانی و علامات الظهور ص ۱۲۹
این روایت نیز نشان می دهد با وجود اینکه ائمه اطهار(ع) قبل از امام صادق(ع) بارها نام عثمان بن عنبسه را ذکر فرموده بودند ، باز شیعیان دنبال نام(اصلی) سفیانی هستند و این اسم(عثمان بن عنبسه) نام اصلی سفیانی نیست بلکه اسمی مستعار است.
پس قطعاً باید مراد معصوم(ع) در صورت صحت روایاتی که نام " عثمان بن عنبسه " را ذکر فرموده اند نه این اسم که وجه تشابه آن باشد ، با کمی دقت و با مروری بر زندگانی " عثمان" خلیفه سوم درمی یابیم که این اسم با پادشاه اردن چقدر تشابه دارد ، عثمان فردی است از بنی امیه که به دعوت ابوبکر ایمان می آورد!( البته از افراد ساده بنی امیه نیست و از اشراف و بزرگان این قوم است ) با دو دختر پیامبر ازدواج کرد برای اینکه انتساب خود را به پیامبر نشان دهد ، دقیقا مانند پادشاه اردن که ما ثابت خواهیم کرد از خاندان بنی امیه است و اجداد پادشاه اردن برای اینکه انتساب خود را حضرت رسول اکرم(ص) دهند ، نسب هاشمی را برای خود جعل کرده اند.
و شباهت دیگر این دو فرد ، در تغییر رویه آنهاست چنانکه در تاریخ داریم که عثمان در 6 سال اول عملکرد بهتری داشت ولی بعد از آن تغییر رویه داد ، دقیقاً مانند سفیانی که روایات ذکر می فرمایند که منافقانه عمل می کند. در اوائل کار تظاهر به عبادات و نیکیها دارد ولی به تدریج تغییر رویه داده و در نهایت بعد از خروج به کشتاری بیرحمانه دست خواهد زد ، ما در ادامه نشان خواهیم داد که میزان نفاق و دورویی پادشاه اردن تا چه اندازه است و این نیز یکی از وجوه تسمیه نام عثمان برای سفیانی می باشد. البته نام " عنبسه" را نیز می توان تاکید مضاعف بر اموی بودن نسب سفیانی دانست زیرا " عنبسه پسر ابوسفیان بوده است و این یعنی تاکید مجدد که سفیانی از اولاد ابوسفیان است همانگونه که مفهوم سفیانی بیانگر این حقیقت است.
شاید این همه تاکید بر نسب سفیانی از این حقیقت ناشی شده باشد که ائمه اطهار(ع) پیش بینی نموده اند که این انسان پلید و اجدادش برای پنهان کاری ، نسب اصلی خود را تغییر خواهند داد!
از نام " عثمان بن عنبسه " که بگذریم ، روایاتی نیز داریم که نام " عبدالله " را برای سفیانی ذکر فرموده اند ، که دقیقاً با پادشاه اردن مطابقت دارد ، البته این روایات بیشتر در منابع اهل سنت است و دو روایت در منابع شیعه داریم که این مطلب را بیان می نماید.
عصر ظهور - ص ۱۱۷
می بینیم که هر دو دسته از روایات ، هم روایاتی که نام " عثمان بن عنبسه " و هم " عبدالله " را برای سفیانی ذکر فرموده اند ، کاملاً بر عبدالله دوم پادشاه اردن قابل تطبیق است.
۳- انطباق چهره سفیانی بر پادشاه اردن :
روایات متعددی چهره سفیانی را به خوبی ترسیم نموده اند ، هرچند برخی از این روایات از استحکام سندی برخوردار نیستند با این حال ما به بررسی آنها می پردازیم :
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید :
« اگر سفیانی را ببینی ، او را پلیدترین مردمان می یابی که چهره ای گلگون ، چشمانی کبود و موهایی زرد دارد ....» بحار ج 52 – ص 206 ، الزام الناصب ص 180
امام صادق :
« او سیمایش سرخ و بور ، چشمهایش زاغ و موهایش زرد است ، کاسه سرش سترگ ، کتفهایش چهارشانه و پهن و صورتش درشت و خشن است و در صورتش آثار آبله دارد ،..... » الزام الناصب ص 179 ، بشاره الاسلام ص 106 و ...
امام صادق (ع) :
« اگر سفیانی را ببینی او بور و سرخ آبی است ، می گوید پروردگارا اول انتقام بعد آتش .... » کمال الدین و تمام النمه شیخ صدوق . ص 610
این عکسها به خوبی نشان می دهد که چهره گلگون سرخ آبی و بور عبدالله دوم پادشاه اردن چقدر با مشخصاتی که امام صادق(ع) برای سفیانی ذکر فرموده است مطابقت دارد.
عبدالله دوم با وجود اینکه پدرش ملک حسین است اما از مادری انگلیسی متولد شده است و شباهت کمی به اعراب دارد و از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه افراد اروپائی بوده و رنگ سرخ آبی و بور که از صفات اروپائیان است در او به خوبی نمایان است.