💠توصیه امام خمینی برای مبارزه با نفس اماره ♦️روایتی داریم که این روایت خیلی بالاست، رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: «حَلَالٌ بَیِّنٌ وَ حَرَامٌ بَیِّنٌ وَ شُبُهَاتٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَمَنْ تَرَکَ الشُّبُهَاتِ نَجَا مِنَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ مَنْ أَخَذَ بِالشُّبُهَاتِ ارْتَکَبَ الْمُحَرَّمَاتِ وَ هَلَکَ مِنْ حَیْثُ لَا یَعْلَم»[الکافی، ج ۱، ص ۶۷] ♻️این برای ما طلبه‌ها و راجع به برائت و احتیاط است. 💠حضرت امام«قدّس‌سرّه» در درس اصول، این روایت را معنا می‌کردند و در آخر کار جمله‌ای می‌گفتند که جملۀ شیرینی است. می‌فرمودند: 📌 حلال آشکار و بیّنی داریم که تصرّف در آن عالیست. 📌حرام آشکار و بیّنی هم داریم که باید در آن تصرّف نکرد. 🔸امّا در این میان شبهاتی داریم که نمی‌دانیم وضعش چیست و احتمال می‌دهیم حلال یا حرام باشد. 📌اگر از این شبهات پرهیز کنیم، روح ما قوی می‌شود و می‌توانیم از حرام اجتناب کنیم. 📌اما اگر از باب «کلّ شیء لک حلال، حتی تعلم...» و «کلّ‌شیء لک طاهر، حتی تعلم...» جلو بیاییم، از نظر ظاهر حلال است، اما باید به این توجه کنیم که روح ما جسور می‌شود، نفس امّاره جسور می‌شود و دل سیاه می‌شود. وقتی دل سیاه شد و نفس امّاره جسور شد، می‌تواند ما را به محرّمات واقعی بکشاند. 📚(خاطره به نقل از درس اخلاق آیت الله مظاهری/جلسه دوازهم؛ غصب) @albayann