👆🏻👆🏻👆🏻 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹توحید عملی یعنی توحید در عبودیت که در قدم اول این توحید عملی را منقسم می کنند به توحید عملی فردی و توحید عملی اجتماعی و نشان می دهند که توحید در بندگی خدا فقط فردی نیست و شامل توحید عملی اجتماعی هم می شود. اولین نتیجه این نگاه به توحید ؛ ضرورت ایجاد حکومت است. 🔸ما وقتی آیات قرآن کریم را بررسی میکنیم، اولین نگاه قرآن به توحید با زوایه دید توحید اجتماعی است. و اولین جایی که منعکس شده است در سوره حمد می باشد. 👈🏻این سوره از توحید نظری شروع می کند: الحمد الله رب العالمین و مالک یوم الدین. در اینجا امام(ره) می فرمایند خداوند الان هم مالک است خدا مالک همه است. اما دنیا لیلة الدین است لکن اخرت یوم الدین است. یعنی اینجا مالکیت خدا ظاهر نیست ولی در قیامت مالکیت خدا ظاهر است . آن روز صدا می زنند لمن الملک؟ ندا می رسد لله الواحد القهار(16غافر) 📌امام(ره) نظرشان این است که الان هم لمن الملک؟ الان هم لله الواحد القهار. این یعنی توحید نظری قرآنی. یعنی در دنیا همه مقهور هستند و قهار فقط خدای متعال است! ▪️لذا سوره حمد با توحید نظری شروع می شود و صفات خداوند را بیان می کند تا می رسد به ایّاک نعبد و ایّاک نستعین که مربوط به توحید عملی می شود. آن هم توحید عملی که مربوط به اجتماعی است نه فردی لذا توحید عملی در بُعد اجتماعی ریشه اش یک مبنای قرآنی است. حضرت آقا مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا را در فضای این اندیشه قلم زده اند. @albayann