✔3. یکی از این روایات، خلاف نص قرآن است؛ خداوند در توصیف پیامبرش میفرماید: «و ما أَرْسَلْناکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم.انبیاء، ۱۰۷.
اما طبق این روایت، باید پیامبر اسلام(ص) را نقمت و مانع پیشرفت عمر بدانیم؛ زیرا در روایت آمده است: «اگر من پیامبر به عنوان پیامبر مبعوث نمیشدم؛ عمر به این مقام مبعوث میگشت!» طبیعتاً مقام عمر بن خطاب در صورت نبوت بسیار بالاتر و بهتر میگشت و تنها وجود پیامبر اسلام سبب میشد که وی از این مقام دور بماند. بنابراین، براساس این روایت، پیامبر اسلام برای خلیفه دوم نه تنها رحمتی نبوده، بلکه نقمت محض میباشد و این مخالف صریح آیه قرآن است.
📚طبری، محمد بن جریر بن رستم، المسترشد فی إمامة علی بن أبیطالب(ع)، محقق، مصحح، محمودی، احمد، ص 549 - 550، قم، کوشانپور، چاپ اول، 1415ق؛
📚عاملی نباطی، علی من محمد، الصراط المستقیم إلی مستحقی التقدیم، محقق، مصحح، رمضان، میخائیل، ج 3، ص 80، نجف، المکتبة الحیدریة، چاپ اول، 1384ق.
✔4. منابع اهل سنت از جمله صحاح آنان بارها نقل کردهاند که پیامبر خدا(ص) در شأن امام علی(ع) فرمود: «تو برای من به منزله هارون(ع) برای موسی(ع) هستی، مگر اینکه پس از من پیامبری نخواهد بود».
📚قشیری نیشابوری، مسلم بن حجاج، المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله(صحیح مسلم)، محقق، عبد الباقی، محمد فؤاد، ج 4، ص 1870، بیروت، دار إحیاء التراث العربی. بیتا؛
📚 نسائی خراسانی، أحمد بن شعیب، السنن الکبرى، محقق، شلبی، حسن عبد المنعم، ج 7، ص 307، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1421ق.
👈🏼 به نظر میرسد برخی از جاعلان، روایات مورد بحث را در ازای این روایت، وضع کرده باشند تا نکند فضیلتی برای امام علی سلام الله علیه نقل شود و معادل آن برای خلفا نقل نشده باشد.
در هر صورت، روایت موجود در پرسش با حدیث منزلت - که دلالت بر برتری امام علی(ع) بر همگان میکند - تعارض دارد و از این جهت نیز قابل پذیرش نیست.
📚بحرانى، على، منار الهدی فی النص علی إمامة الأئمة الإثنی عشر(ع)، محقق، خطیب، عبدالزهراء، ص 327، بیروت، دارالمنتظر، 1405ق.