🌹🌹🌹🌹🌹 سلام عید دوستان مبارک لطفا انتشار دهید پولی که برای امام (علیه السلام) خرج شود در روایات، اهل بیت(ع) صرف مال در راه امام علیه السلام از مستحبات مؤکدی است که از آن به عنوان «فریضه» تعبیر شده است. برای نمونه از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: هیچ چیز نزد خدا محبوب تر ازین اختصاص دادن درهم ها برای امام(ع) نیست. و به درستی که خداوند [یک] درهم را برای او [اهداکننده] در بهشت، مانند کوه احد می گرداند. سپس آن حضرت(ع) فرمودند: خداوند در کتابش فرموده است: «من ذا الذی یقرض الله قرضاً حسناً فیضاعفه له أضعافاً کثیرةً؛3 چه کسی است که به خداوند وامی نیکو دهد تا خدا [عوض] آن وام را چندین برابر، بسیار سازد.» به خدا سوگند که این در خصوص صلة امام است.4 هم چنین از ایشان نقل شده که فرمودند: به درستی که خداوند، آنچه را در اختیار مردم است، به دلیل نیاز به آن نخواسته بلکه هر حقی که خداوند دارد، از آن ولیّ اوست.5 از حضرت امام کاظم(ع) دربارة مفهوم من ذا الذی یقرض الله قرضاً حسناً فیضاعفه له و له أجرٌ کریمٌ؛6 کیست آن که به خداوند قرض نیکویی بدهد تا او آن را برایش چندین برابر سازد و به آن کس پاداشی گرامی عطا نماید. فرمودند: دربارة صلة امام نازل شده است.7 دربارة فضیلت این امر، روایت شده که یک درهم خرج کردن در راه حج، از یک میلیون درهم در غیر آن بالاتر است و یک درهم که به امام(ع) برسد، مانند خرج کردن یک میلیون درهم در [راه] حج است.8 در روایات اهل بیت(ع) منظور از این آیة: الذین یصلون ما أمر الله به أن یوصل؛9 کسانی که آنچه را خداوند به پیوستنش دستور داده، می پیوندند. صلة امام در هر سال شمرده شده است کم باشد یا فراوان. ائمة اطهار(ع) حکمت انجام این صلة مبارک را تزکیة شخص پرداخت کننده و تعالی بیان کرده اند و چنان چه شخصی گمان کند که امام(ع) به آنچه او می پردازد، نیاز دارد، به حیطة کفر وارد شده زیرا مردم نیازمند پذیرش صلة خویش از جانب امام(ع) هستند و نه بالعکس.10 نقل شده که امام صادق(ع) خطاب به شیعیان فرمودند: صلة آل محمد(ص) را از اموالتان وامگذارید. هر کس غنی است، به مقدار مکنتش و هر کس فقیر است به مقدار فقرش. پس هر که می خواهد خداوند مهم ترین خواسته اش را برآورد، باید که آل محمد(ص) و شیعیانشان را به وسیلة آنچه از همه بیشتر به آن نیاز دارد، صله نماید.11 حضرت صاحب الامر(ع) با دست خط مبارک خویش برای نائب اول خویش ـ محمد بن عثمان عمری ـ مرقوم فرمودند: ... اما اموال شما را نمی پذیرم مگر برای این که شما پاکیزه شوید. پس هر که می خواهد صله کند و هر که می خواهد قطع نماید که آنچه خداوند به ما عطا نموده بهتر از آن چیزی است که به شما داده است. پی نوشت ها: 3. سورة بقره (2)، آیة 245. 4. کلینی، اصول کافی، ج1، ص537. 5. همان. 6. سورة حدید (57)، آیة 11. 7. کلینی، همان، ج1، ص538. 8. کلینی، فروع کافی، ج4، ص260، ح31. 9. سورة رعد (13)، آیة 21. 10. همان. 11. کلینی، فروع کافی، ج4، ص260، ح31. 12. طبرسی، الإحتجاج، ج2، ص281 🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 🆔@alhadihawzahqom