🔺 برخی از قوانین فکر بشری 7️⃣ قانون هفتم: تلازم بین «جمود فکری» و باور به عقیده «قوم برگزیدۀ خدا»! 🔸 از جمله قوانین فکر بشری این است که فکر بسته و اندیشۀ تنگ نظرانه، به تدریج پیروان خویش را به سوی این اعتقاد که قوم برگزیدۀ خدا هستند، سوق می دهد. بازتاب چنین اندیشه ای را می توان به طور روشن در همۀ ادیانی که از نظر فکری تفکّر بسته ای دارند، مشاهده کرد. بر همین اساس، اندیشۀ یهودیان مبتنی بر ایدۀ «سوپرمن superman-» است؛ به این معنا که آنها خود را قوم برگزیدۀ خداوند پنداشته و تنها خودشان را پیروان بهشت معرفی می کنند. حتی گناهکارانشان نیز بر این باورند که بهشتی هستند و آتش دوزخ جز مدت اندکی آنان را نمی سوزاند و عذاب نمی دهد. قرآن کریم باور بی اساس فوق را به این شیوه حکایت نموده است: «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»؛ (و گفتند: «هرگز آتش دوزخ، جز چند روزی به ما نخواهد رسید.» بگو: «آیا پیمانی از خدا گرفته‌اید؟! - و خداوند هرگز از پیمانش تخلف نمی‌ورزد- یا چیزی را که نمی‌دانید به خدا نسبت می‌دهید»؟!؛ بقره/ 80 . قرآن کریم پیشفرضِ این اندیشه را، نتیجۀ اغوا شدن آنها توسط اتهامات دروغین خود به دینشان می داند، تهمت ها و آموزه های نادرستی که پس از مدتی خودشان آنها را باور کردند. قرآن کریم می فرماید : «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ في‏ دينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُون»؛ («اين بدان سبب بود كه آنان [به پندار خود] گفتند: «هرگز آتش جز چند روزى به ما نخواهد رسيد»، و برساخته‏ هايشان، آنان را در دينشان فريفته كرده است»)؛ آل عمران/ 24. در ادامه، این نظریۀ قوم برگزیده، به طور کامل به مسیحیت منتقل شد و در نتیجه، ایشان نیز اعتقاد پیدا کردند که همگی آنان به بهشت خواهند رفت و هیچ کدام وارد دوزخ نمی گردند و حتّی می پندارند حضرت مسیح (ع) گناهان و عذابهای آنان را به دوش کشیده است. این تئوری بی اساس در یهودیت و مسیحیت متوقف نگردید و در دین اسلام نیز مروّجانی برای خود یافت. بدین ترتیب، هر فرقه ای خودش را فرقۀ ناجی شمرده و دیگران را دوزخی می پندارد. در مکتب تشیّع نیز، اخباریون بیش از همه و سپس اصولیون – که از دیدگاه ما در واقع، ایشان هم به دلیل اعتقاد راسخ به «روایت محوری» و به حاشیه راندن قرآن و عقل منبعی و مستقل، اخباری از نوعِ متعادل آن هستند -، به این نظریه که بر پایه آن تنها دین و مذهب خود را بر حقّ دانسته، فقط خویش را اهل نجات و رستگاری می دانند، و آتش جهنّم تنها برای مخالفان مذهب ایشان ایجاد شده، دامن زدند و آن را پذیرفتند. ایشان برای اثبات این مدّعای خود، ده ها روایت را جمع آوری نموده که یکی از آن اخبار، روایت مشهور "فرقۀ ناجیه" است که البته از نظر ما مجعول و بی اعتبار است. 🔹 این اندیشه دقیقاً به همین شکل در نزد اهل حدیثِ سلفیِ سُنّی شکل گرفته است. آنان نیز فقط خودشان را بهشتی می دانند و در نظرشان همۀ مخالفان مذهبِ خود کافر، مشرک و حتّی جاودان در دوزخ هستند. وقتی نقطۀ اشتراک بین همۀ ادیان و مذاهبی که به نظریه «قوم برگزیده» باور دارند در نظر گرفته شود، مشخص می گردد که دیدگاه فوق، چیزی بیش از یک کمال‌پنداری و خودشیفتگی فکری و دینی نیست. مراد از خودحقّ‌پنداریِ – چه در مقام نظر و در مقام عمل - پیروان ادیان و مذاهب گوناگون، این نیست که آنها نسبت به تبلیغ آیین و مکتب خود بسته و تنگ نظرانه عمل می کنند، بلکه آن است که در مقام مواجهه با افکار باورمندانِ سایر ادیان - با جزم گرایی، عدم سعۀ صدر و حتّی تکفیر و تخریب – ظاهر می شوند. البته مراد ما مذمّت تبلیغ ایشان نسبت به دین و مذهب‌شان نیست؛ چرا که هر کسی مُجاز و آزاد است آیین خود را تبلیغ کند، بلکه تنها تخریب و توهین به دیگران است که ناپسند و مذموم می باشد. ❇️ تنها راه صحیح مواجهه با افکار و عقائد پیروان سایر ادیان و مکاتب، منطقِ گفتگو و بحث مستدل، همراه با ادب و احترام است؛ همان طور که قرآن کریم ما را بدان توصیه می فرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیله وهو اعلم بالمهتدین»؛ (با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است و او به هدایت‌یافتگان داناتر است)؛ نحل/ 125. 📚 مراحل اصلاح تفکر شیعی، ص ۳۲. ✅ https://eitaa.com/alhaydari