🖋گزیده ای از سخنرانی... 🔶 امام عصر ع امام مستضعفین و محرومین و سرپاکنندهٔ آنها به وقت ظهور است. 🔶 در آیات و روایات راه حل داده اند و راه برون رفت از غیبت کبری را " حال اضطرار " معرفی کرده اند (یُجیبُ الْمُضْطَرَّ...وَ یَجعَلُکُم خُلَفاءَ الاَرضِ) و " احساس ناامیدی از وضع موجود"(هذا الامر لایاتیکم الا بعد ایاس) 🔶 این حال اضطرار و احساس ناامیدی از جنس تشنگی ست / در امنیت در کُنج خانه نشستن و سر روال بودن زندگی ها ولو با نِق زدن ها و ناامیدی هایی سطحی، واقعا مُضْطَرّ نمی شویم و اضطرار حاصل نمی شود. 🔶 آن شیعه یمنی که در زیر بمباران و انواع تحریم ها و کمبود امکانات زندگی می کند، خیلی خوب اضطرار را می فهمد. 🔹اصل حرف این است. ما چگونه در امنیت و رفاه نسبی موجود مضطرّ و ناامید شویم؟! •| یا آن "اهل ایمانِ مستضعفی" نیستیم که قرارِ بر سرپا شدنمان است یا که مستضعف هستیم اما توجه نداریم "غافلیم" و اما با اندک توجه ای به آن اضطرار لازم می رسیم. اضطرار تحصیلی و بدست آوردنیست نه حصولی. 🔸اگر میخواهی حال اضطرار را تحصیل کنی(نه اینکه مثلا با ناامنی و موشک برایت حاصلش کنند) باید اول "آرمان گرا" و " اهداف متعال و بزرگ" داشته باشی. او که نهایت دغدغه اش رسیدن به خود و خانواده خودش است هیچگاه بی قراریِ کسی را که از فقر مردم شهرش در اضطرار است را پیدا نمی کند. •|بعد از "دیدن" ظلم ها و استضعاف مظلومان عالم، دوم اینکه باید رفت تو "کف میدان" برای رفع ظلم ها و تلاش برای برچیدن آن.وگرنه با دیدن چندتا عکس و فیلم حالت اضطرار بدست نمی آید. با صندوق صدقات اصلا مضطرّ نخواهی شد.باید این دست به دست یک آدم فقیر و مستضعف بخورد و زندگی ندارِ او را ببینی. اینها اثر گذار بر حال انسان هستند/جهادگران و گروه های جهادی بهتر درک می کنند. 🔹برای باز شدن "چشم" ها برای" دیدن" استضعاف ها باید "فهم خود از دین" را عوض کرد. _دین برای فرد و بهشت بردن یک نفر نیامده؛ برای اجتماع و به بهشت بردن اجتماع آمده است. _خدای متعال اجازه چشم بستنِ بر ظلم ها و بی تفاوتی را نداده و واجب کرده است که چشم ها باز باشند برای باخبر شدن از اطرافمان که چه می گذرد./به بیان علامه طباطبایی این تلقی از دین از "ضروریات اسلام" است. _بی اعتنایی یک فرد و تنظیم یک سیاست غلط نسبت به "یتیم" حتی تشویق نکردن دیگران به دستگیری از یتیم وقتی خود توانش را نداری هر سه مصداق" أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ" هستند. •|"دیدِ فردی" مانع از باز شدن چشم ها در برابر مسائل اجتماع و مانع از مسئولیت پذیری در قبال جامعه می شود./ ضریب اهمیت به مسائل اجتماعی در "کارنامه آخرت" بسیار بالاست. •| خیریه ها و مومنین به جای افتخار به تحت پوشش قراردادن صد خانواده فقیرِ مستمند، به خوداکتفا کردن آن خانواده ها ببالند.به جای بسته های غذایی،اشتغال زایی کنند. 🔸امام صادق فرمود:«روابط مومنین مانند جسد است. اگر عضوی به "درد" آمد، دگر عضوها هم به "درد" می آیند.»بعد ادامه دادند که:« مومنی هرگز مومن نمی شود مگر اینکه مانند جسد باشد.» _آیت الله بهجت می فرمود:«اگر در چین مسلمانی ناله بزند و شما اهمیتی ندهید. لا اقل برایش دعا نکنید مسلمان نیستید.» •| ظهور امام عصر "درد و استغاثه" می خواهد. آمادگی برای ظهور اصلا آسان نیست./دین را باید طوری معرفی کنی تا درد و استغاثه معنا پیدا کند. اگر دین را فردی تفسیر کردی دیگر راهی برای اضطرار نخواهد بود. _امام صادق و ماجرای بنی ساعده ی سنی نشین _و چون شعله رویِ او را می سوزاند (امیرالمومنین) فرمود:«ای علی بچِش؛ این است کیفر کسی که از بیوه زنان غافل بماند.» _آیت الله جوادی آملی می فرمود:« اگر او قائم است تو هم باید قیام کنی تا به او"اقتدا" کنی ولو به یک سهم ناچیز.» •|به تعبیر شهید مطهری این انتظار "انتظار سازنده" ست. با این رویکرد، سر سجاده «اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» گفتن بهتر فهم می شود. 🔶 برآیند همه احساس مسئولیتها و اضطرارها، فرج آقا امام زمان است. طوبي لمن أدرک قائم أهل بيتي وهو مقتد به قبل قيامه باتشکر از فاضل ارجمند سید یونس فاطمی ☑️ @ali_samimi71