🎙جلسه اول از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی! https://eitaa.com/ali_samimi71/1214 🔺 چکیده مطالب ▪️مقدمه:فرضیه داروین و نظریه فیزیوکراسی طبیعت گرایان استدلال می کنند طبیعت و چرخه حیات از یک مجموعه نظام علّی و معلولی پیروی می کند که هر گونه دست بردن و دخالت در آن موجب به هم ریختگی و از هم پاشیدگی نظم هستی خواهد شد. زیست اجتماعی_اقتصادی بشر نیز قواعدی طبیعی برای خود دارد به مانند طبیعت که باید دست نخورده به مسیر خود ادامه دهد. فرضیه داروین همان قواعد طبیعی در زندگی انسان است که مبنای بسیاری از نظریات سیاسی اجتماعی و اقتصادی واقع شده است‌. و اگر تاثیرش را بر اقتصاد بخواهیم بررسی کنیم باید اسم آن را "اقتصاد داروینی" بنامیم. ▪️ اسپنسر اسپنسر از تکامل داروینی چنین برداشت می کند که چون از یک طرف منابع حیاتی محدودند و از طرفی نیازها نامحدودند، طبیعتا این وسط تنازع و جنگ و درگیری بر سر بقا شکل می گیرد. اسپنسر "تنازع بقا" در اقتصاد را اینگونه تفسیر می کند: تکامل و توسعه اقتصادی متوقف بر شکاف طبقاتی است. این عین عدالت است. ○ له شدن برخی زیر چرخ دنده های توسعه ○ برتر دانستن اشراف و نخبگان ○تلاش برای کنترل رشد جمعیتِ طبقات پایین دست ○ تولید فیلم های انگل/یخ شکن و... https://eitaa.com/ali_samimi71/1193 همه به دنبال تئوریزه کردن این اندیشه اقتصادی هستند. 🔸تکامل تاریخی منوط به وجود این شکاف و این نابرابری لازمه بقای زیست اجتماعی انسان است. حالا اگر دستی بخواهد قواعد بازی را به هم بزند و در این قواعد دخالت کند مانند این است که در نظام علّی و معلولی طبیعت بخواهد دخالت کند.[فیزیوکراسی] ▪️پیتر سینگر برخلاف جریان غالب در نظریات و تئوری پردازی های اقتصادی پیتر سینگر برداشت های سرمایه دارانه را بشدت نقد می کند و ثابت کرد که اتفاقا از داروین اندیشه تعاون،تعامل و همکاری و هم زیستی برداشت می شود. 💠 جلسه اول: اقتصاد بهشتی نوع انسانها با دو نوع "باید" مواجه است که بر اساس آن چگونگی روابط فردی و اجتماعی و ... را می چیند. ○ باید های علمی ○ باید های حقوقی طبیعت گرایان اقتصادی می گویند باید فقط از "بایدهای علمی" در اقتصاد استفاده کرد و "بایدهای حقوقی" هیچ ربطی به اقتصاد ندارند. ⁉️شهید بهشتی سوال می پرسد: آیا یکی از باید های علمی این نیست که انسان هدفمند است و نسبت به پدیده ها اثر گذار است؟ آیا یکی از آن باید ها اثبات اراده و اختیار برای انسان نیست؟ ✅در نتیجه: انسان هدفمند برای رسیدن به هدفش نیاز به تشکیلات و سازمانی دارد. نیاز به برنامه ریزی و قوانینی دارد؛ در واقع نیاز به "باید های حقوقی" دارد تا اگر چیزی در مسیر انسان هدفمند مانع شد با "دخالتِ باید های حقوقی" آنرا از بین ببرد. 🖇جریان اقتصاد داروینی از جبر طبیعت به دنبال جبر علمی هستند تا فقط یک نظریه اعتبار داشته باشد و مبنای نظامات اقتصادی قرار بگیرد. برای اطلاعات بیشتر یادداشت «چرا رستوران علم اقتصاد اين روزها فقط يک غذا دارد؟» را بخوانید. 💠@ali_samimi71