📚جلسه چهارم از گعده کتابخوانی مباحث نظری نظام اقتصادی در اسلام شهید بهشتی .https://eitaa.com/ali_samimi71/1256 🔺 نهاد زکات در حکومت اسلامی 🔰حکومت مبتنی بر رای مالک ها،می تواند مالکیت شخصی را کنار بزند و به مصلحت مردم حکم کند؛در حکومت اسلامی هم اینگونه است. زکات:از جمله احکامی است که صرفا توصیه اخلاقی و واجب شخصی نیست بلکه یک نظام مالیات ستانی و به عنوان منبع مهمی از درآمدِ حکومت می باشد. بنابراین در زمان هایی حکومت ورود میکند و بنابر مصلحت مردم و سازوکاری خاص زکاتها را میگیرد و تقسیم میکند. 💠حکومت اسلامی بنا شده است برای نابودی طبقات اجتماعی و ساختن یک جامعه موحد و برادر،مگر میشود احکامش جامعه را به این سمت سوق ندهد وگرنه مفهوم برادری و جامعه بی طبقه، بدون احکام حکومتی اقتصاد شوخی ست. ((در جامعه ما سیرها و خیلی سیرها با گرسنه ها و خیلی گرسنه ها با هم دیده میشوند تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست. در چنین جامعه ای برادری مفهومی ندارد،مگر میشود برادری از گرسنگی بمیرد و دیگری از سیری)). 🔸خمس و زکات در بین احکام اسلام مانند پازلی هستن در مجموعه پازل ها،فرض کنید گروهی موسیقی مینوازند اگر یکی از اعضا با بقیه کوک نباشد نظم اهنگ را خراب میکند هر چند که او هم اهنگی نواخته؛جامعه هم اینطور است و برای خودش آهنگی باید بنوازد که با هم هماهنگ باشد. 🔹در کلام رهبری انفاق به معنای خرج مالی در جایی است که چاله ای را پر کند و دردی را دوا و مشکلی را حل کند نه اینکه صرفا پولی داده شود برای رفع تکلیف لذا خمس و زکات باید در مجموعِ آهنگ جامعه توحیدی و رفع فقر و گرسنگی نواخته شود نه اینکه هر کسی مالی را همینطور به عنوان خمس و‌زکات بدهد و برود. 🔺ضرورت تاریخ در اجتهاد دینی 🛡احکام مکی با مدنی متفاوت اند. چون یکی قبل از تشکیل حکومت و دیگری بعداز برپایی حکومت آمده است. بنابراین ایات و سوره ها را باید به مقتضای زمانه معنا کرد و دانستن تاریخ در درک ایات بسیار مهم است. ▪️آیات مکی غالبا در حد توصیه اخلاقی بوده اما آیات مدنی فراتر از آن رفته و به دستورهای حکومتی تبدیل شده است. بنا بر ایه شریفه ۲۱۹ سوره بقره(يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ )⬅️عفو به معنای بخشیدن و گذشت اخلاقی نیست بلکه به معنای گذشتن از زیادی مال است شهید بهشتی:این زیادی فقط در مال نیست بلکه در زمان و نیرو کار هم میتواند باشد. ✅بنا بر ایه شریفه برای گرفتن مالیات مجوز وجود دارد و نهاد زکات برای مالیات ستانی وضع شده است و اینکه چه مقدار و از چه چیزی مالیات گرفته شود هرچند در فقه معلوم و معین شده اما بنابر اصل ۹ اقتصاد اسلامی[تغییر موقت احکام بنابر تغییر شرایط] به عهده حکومت اسلامی است البته باید در جاهایی که در فقه نیامده فقها اجتهاد کنند و اینجا نیاز به هنر فقه و اجتهاد او داریم تا پشتوانه نظری حکومت اسلامی باشد. ⁉️اشکال می گیرند که این آیات شریفه به واسطه ایات زکات نسخ شده در صورتی که نسخ به معنای اشتباه بودن ایات سابق نیست بلکه به معنای تغییر زمان و شرایط زمانه است و اگر شرایط قبل برگردد،احکام آیه نسخ شده پابرجاست‌. 🔰نظام اسلامی حرکتش به این سمت است که پول درآوردن به خدمات و کار تعلق بگیرد نه به دلال بازی و سپرده که تولیدی صورت نمی گیرد. زکات و مالیات در اسلام هم از همین جهت است که کسی به سمت تنبلی و ثروت های بادآورده نرود و اقتصاد در خدمت عامه مردم باشد نه مردم در اختیار پول. 🌀تصور کنید که تمام مسلمین میخواهند تمام حقوقی که بر گردنشان است را بریزند در یک حساب،خوب با این پول میشود کشوری را اداره کرد و مخصوص قشر خاصی نیست ولی اگر عده ای سرمایه ای راکد داشته باشند که نمی خواهند به آن دست بزنند یا کسانی زکات مالشان را نمی دهند حکومت موظف است از آنها زکات بگیرد. ✅بنابراین نهاد زکات نهاد مالی بزرگی است که نه تنها واحب شخصی بلکه نظام مالیات ستانی یک حکومت است که هم برای اخلاق اقتصادی فرد بنا شده تا تن پرور و مفت خور نشود و هم حکومت اسلامی بتواند با آن جامعه را اداره بکند و امور حکومتی را در جهت رفع فقر و استقرار عدالت جلو ببرد. 💠@ali_samimi71