💠 تقریر جلسه هشتم از سلسله درس های تکمیل بحث مبانی امام در اندیشه سیاسی ایشان ↩️مبانی معرفتی و انسان شناسانه ▪️وقتی نگاه، نگاه "تمدنی" و مواجهه و نوع مقابله با دنیای معاصر در سطح "جهانی" باشد؛ ایده، ایده تشکیل "حکومت" برای "عدالت" و برگشت همه اینها به "خدا" (اِنّا للّه و اِنّااِلیه راجِعونَ) باشد، ابزارهای شناخت این انسان الهی از دنیای پیرامون و حقایق عالمش نیز گسترده تر از انسان مکتب و ایسم های دیگر خواهد بود. ✔️نامه تاریخی توحیدنگرانه امام به گورباچف را مهم بدانید و بخوانید! 🔸 در نگرش امام خمینی، "فطرت" یکی از منابع شناخت به شمار می رود چنانچه استاد بزرگ او آیت الله شاه آبادی بابتش "فیلسوف فطرت" نام گرفت. ⬅️فطرت دستگاه حقیقت یابی است که انسان را متوجه یک موجود کامل بی نهایت کرده(شناخت اجمالی)و در او میلی برای رسیدن به آن حقیقت لا یتناهی ایجاد می کند بالذات(گرایش اجمالی). ✅استفاده محیرالعقول علامه از فطرت در تفسیر آیه " وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ"... 🔹در آثار امام "قلب" موجب شناخت و معرفت انسان می شود/قلب و فطرت گویا یکی هستند اما اگر قلب را به تعبیر علامه در شیعه در اسلام به معنای "شهود" بگیریم مراد امام را باید به مکاشفه و لمس حقیقت از نزدیک تفسیر کنیم. در اینجا دیدن برنامه ها و خواندن کتاب های مختلف درباره "تجربه های نزدیک به مرگ" بسیار توصیه می شود! 🔶 امام عزیز **"حق انسان" راهم ابزار شناخت میدانند. شهید مطهری هم دربیانی از حق انسان و لزوم استحقاق می گوید. **به مجرد وجود نیاز یا ویژگی خاصی در انسان حتما حقی هم از سوی خدای متعال برایش جعل شده. استدلال باز شبیه به همان فطرت است. ⬅️کمال طلبی انسانِ بی ترمز از درون نشانه وجود یک موجود کامل تمام نشدنی در بیرون است. (حالا همان استدلال👈) وقتی انسان آزاد و "مختار" آفریده شده پس حتما و لابد حق انتخاب دارد. ⚠️تفصیل در صوت... ☑️ @ali_samimi71