✍ شیخ محمد اسمی زاده 💠سال ۱۳۹۶ بود که رهبر انقلاب واژه «آتش به اختیار» را به فضای گفتمانی انقلاب اسلامی افزودند و دوسال بعد در دیدار با دانشجویان آن را معنا کردند که «آتش‌به‌اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ آنچه ما گفتیم معنایش این است که در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند. ۱۳۹۸/۰۳/۱» 💠همچنین در سالهای اخیر مدام از خطر سخن گفته و جریان انقلابی را از آن بر حذر داشته اند، برا نمونه: «نگذارید یاد امام در جامعه کم‌رنگ بشود. همان طور که گفتم، امام روح این انقلاب است؛ نگذارید یاد امام را کم‌رنگ کنند، نگذارید امام را تحریف کنند. ۱۴۰۱/۰۳/۱۴» 💠باز خوانی کلمات نورانی، شورافزا و شعورآفرین امام راحل از آن کارهای خودجوشی است که هم یاد امام را زنده نگه میدارد و هم خطر تحریف را دفع می‌کند. اما آنچه این حرکت خودجوش را به یک کار فرهنگی تمیز مبدل کرده، قراردادنش در تعقیب نماز است. 💠نماز عمود خیمه دین است و نوافل و تعقیبات هریک بندهایی هستند که بر استحکام این عمود می‌افزایند تا در برابر تندبادهای فتنه‌ها و ابتلائات تاب بیاورد و بماند. ♻️هرچند جامعه ایمانی به جهت انس با کتب دعا، از تعقیب نماز تنها برخی اذکار و ادعیه به ذهنش میآید لکن فهم فقیهان بزرگ تشیع از تعقیبات نماز این نیست که آن را منحصر در یک ذکر یا دعای خاص بدانیم. برای نمونه، مرحوم آیت الله خوئی ره هرکار دارای حسن را که پس از نماز و در همان حالت نشسته انجام شود، مصداق تعقیبات میداند و هو الاشتغال عقيب الصلاة بالدعاء أو الذكر أو التلاوة أو غيرها من الأفعال الحسنة مثل التفكر في عظمة الله و نحوه و مثل البكاء لخشية الله أو للرغبة إليه و غير ذلك و هو من السنن الأكيدة و منافعه في الدين و الدنيا كثيرة؛ كتاب الصلاة ، السيد الخوئي، ج ٤، ص ٤١٩/تعلیقات علی العروه الوثقی،ج۲، ص۶۱۵ 🔹امیدوارم این حرکت خودجوش به امری فراگیر مبدل شده بار دیگر کلمات آن روح الهی نقل محافل شود. 1402/03/26 💠 @ali_samimi71