💢جریانی تصور می‌کند ادله را باید تخته‌بند زمان و مکان صدور ادله و نزول آیات کرد/ جنگ و جهاد تابع مصلحت است ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 اینکه گفته شود چون پیامبر(ص) سالی یکبار جهاد داشتند پس ما هم باید داشته باشیم آیا درست است؟ امروز جریانی به نام احیای دین و روشنفکری و نوگرایی تصور می‌کنند ادله را باید تخته‌بند زمان و مکان صدور ادله و نزول آیات کرد؛ برخی این را گفتند و نوشتند و این غلط است، ولی آیا می‌توان از هر سنت و دلیلی در همه زمان‌ها و مکان‌ها استفاده کرد؟ جواب منفی است؛ آنچه در قرآن و سنت نبوی و علوی وجود دارد از شئون مختلف صادر شده است. گاهی برخی می‌پرسند که آیا در دوره پیامبر(ص)، حجاب اجباری بوده است؟ پاسخ این است که در این مسئله باید اقتضاء زمان و مکان را ببینیم نه اینکه بگوییم چون در دوره پیامبر(ص) مثلاً اجباری نبوده پس امروز هم نباید باشد و برعکس. آیا امروز می‌توان گفت که اگر اسیر گرفتید فوراً او را بکشید؟ بحث باید در چارچوب احکام فقهی، منضبط شود. مرحوم صالحی نجف‌آبادی در دهه ۵۰ که بنده به قم آمدم اصرار داشت که جنگ‌های پیامبر(ص) تماماً دفاعی بوده و نه ابتدایی؛ وی آنتی‌تز تفکرات برخی اندیشمندان مصری را مطرح می‌کرد، ولی برخی هم برخلاف تصور وی معتقدند که جهاد ابتدایی وجود دارد و حتی فقیه هم می‌تواند تابع شرایط چنین فرمانی صادر کند. معتقدم این متد استنباط درست نیست. اصلاً ثابت کنیم که همه جنگ‌های پیامبر(ص)، دفاعی بوده است، پس ما هم نباید جهاد ابتدایی داشته باشیم، معتقدم تابع مصلحت است و این روش استنباط را صحیح نمی‌دانم و برعکس هم همین طور، اگر کسی ثابت کند که پیامبر(ص) جنگ ابتدایی داشتند، پس ما هم باید سالی یکبار داشته باشیم باز هم درست نیست. 👈 گزارشی از دومین نشست «فقه امنیت»: yun.ir/p272fg ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh