🔻پیش به سوی وفاق عملی / ما نباید وقتی رهبری مطلبی را می‌گویند بخواهیم بر آن حاشیه بزنیم (بخش اول) ▪️آیت الله علیدوست 🔹قرائت امام خمینی(ره) از دین و انقلاب آیت‌الله علیدوست در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان و نحوه شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر اساس قرائت امام خمینی(ره) از دین و انقلاب می‌گوید: یک دفعه ما بحث را از اینجا شروع می‌کنیم که آیا تشکیل حکومت در عصر غیبت بر اساس شریعت را قبول دارید یا خیر و اگر قبول دارید آن را واجب می‌دانید یا خیر؟ در ادامه اگر واجب می‌دانید، واجب مطلق یا واجب مشروط می‌دانید. ما تا این سؤال را حل نکنیم، بقیه سؤال‌ها مثل خانه‌ای است که روی برف ساخته شده باشد. 🔹تشکیل حکومت واجب است من شما را به درس‌های خودم ناظر بر فقه سیاسی حواله می‌دهم که در آنجا به این رسیدم که تشکیل حکومت جایز است. این گام نخست، در این گام باید تمام دلایلی که مبنی بر منع تشکیل حکومت عقلاً و نقلاً اقامه شده است را جواب دهیم و به گمان خودم به این سؤالات جواب داده‌ام. استاد علیدوست با بیان اینکه پس از پاسخ مبنی بر جواز حکومت باید به این سؤال پاسخ داد که آیا تشکیل حکومت واجب است یا خیر، ادامه می‌دهد: ما در آنجا به این رسیدیم که چون شریعت مطهر اهداف دارد و این اهداف باید پیاده شود و پیاده شدن در سایه حکومت ممکن است، پس تشکیل حکومت واجب می‌شود. واجب دو رقم است مثلاً حج واجب و نماز هر دو واجب هستند اما حج واجب مشروط است یعنی شما لازم نیست که مستطیع شوید ولی برای نماز شما باید اسباب آن را آماده کنید. در نهایت ما به این رسیدیم که تشکیل حکومت اولاً جایز است در مقابل اندیشه رقیب که می‌گوید ممنوع است، دوم اینکه واجب است در مقابل اندیشه‌ای که می‌گوید اگر همه زمینه‌ها هم آماده شود شما می‌توانید قبول نکنید و سوم اینکه واجب مطلق است یعنی اینکه باید اسباب آن نیز به طور معقول انجام شود. 🔹تفاوت بین نگاه رهبری وامام نیست استاد علیدوست در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان هم‌راستا بودن نگاه رهبر انقلاب در باب ضرورت تشکیل حکومت و هم دولت اسلامی با نگاه حضرت امام(ره) نیز می‌گوید: من تفاوتی نمی‌بینم. قطعاً کسی که رهبری نظام را دارد نمی‌تواند به این عقیده نباشد. رفتارها و سخنرانی‌های ایشان نیز همین قضیه را تأیید می‌کند. جواب من به پرسش شما عینیت است یعنی حتی در امتداد هم که من به برخی از اختلاف‌ها اشاره کردم، من بین ایشان و مرحوم امام خمینی اختلافی نمی‌بینم. 🔹انتقادها معنایش انتقاداز شخص نیست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان در خصوص نحوه تشکیل و حکمرانی نیز انتقادی به جمهوری اسلامی وارد کرد یا خیر، اضافه می‌کند: پرسش سختی است برای اینکه انسان خارج از گود می‌خواهد انتقادی را وارد کند اما به این معنا نیست که من نمی‌خواهم جواب این سؤال را ندهم. اگر ما به این نتیجه رسیدیم که بعضی از انتقادها وارد است معنایش این نیست که ما شخص را داریم نقد می‌کنیم. اگر به یاد داشته باشید در برنامه شوکران وقتی آقای مجری از من پرسید آیا شما امام خمینی(ره) را قابل نقد می‌دانید یا نه، من در جواب گفتم که ما علی‌الحساب ۱۵ معصوم نداریم و من عصمت‌انگاری را غلط می‌دانم. 🔹اگر عملکردها نقد می‌شد و افراد مورد هجمه قرار نمی‌گرفتند ممکن است به طور موقت برخی از اهداف ما را تأمین کند ولی ما ماکیاولیسم نیستیم که بخواهیم جلو برویم اما به او گفتم که نقد عملکرد، غیر از نقد شخص است و اکنون که دارم با شما صحبت می‌کنم این قضیه را یک آسیب بزرگ در کشور می‌دانم. شما تصور کنید اگر عملکردها نقد می‌شد و افراد مورد هجمه و طعنه قرار نمی‌گرفتند ما چه وضعیت اخلاقی می‌داشتیم تا الان که ابتدا به نفر مورد نقدمان چند فحش می‌دهیم که می‌خواهیم نقد کنیم. وی در خصوص الگوی رابطه حاکم اسلامی با کارگزار اسلامی نیز این گونه می‌گوید: رابطه کسی که در رأس هرم قدرت قرار دارد با کارگزارانی که خودش نصب می‌کند- حالا آن‌هایی که مردم انتخاب می‌کنند بحث دیگری دارد- اینکه چه الگویی باید اینجا باشد یک بحث الگوی نظری است و یک بحث نیز الگوی عملی و اجرایی است. از نظر الگوی نظری تئوری‌پردازان ما هم الگوی اسلامی و هم الگوی عقلی، عقلایی و انسانی داریم. جالب است که این‌ها هیچ کدام نیز با همدیگر منافاتی ندارند. بالاخره شریعت مطهر یک دستوراتی دارد. ما نامه مالک‌اشتر را داریم که حضرت امیر(ع) در آن الگویی را مطرح می‌کنند که ما باید برویم و آن را استخراج کنیم. اصلاً خودِ انسان در طول تاریخ به الگوهای خوبی رسیده است که باید آن الگوها در بعد نظر اجرا شود. منتها من فکر می‌کنم مشکل ما بعد نظر نیست بلکه بعد اجرا و بعد عمل است. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh