🌺 تفسیر آیه 4⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بَلى قَدِرِينَ عَلى أَن نُّسوِّى بَنَانَهُ4⃣ 🔸بلى ما آن را جمع مى كنيم . و جمله حال از فاعل مدخول است، كه گفتيم جمله آن را جمع مى كنيم است، و كلمه به معناى اطراف انگشتان، و به قول بعضى خود انگشتان است. و تسويه بنان صورتگرى آن به همين صورتى است كه مى بينيم. 🔸(که چه اسرارعظیمی در آن نهفته است، آری هیچ ابزار کاری در عالم نیست که در عین اینکه سنگین ترین وضمخت ترین کارها را انجام می دهد، ظریف ترین کار را هم انجام می دهد. اگر باسکول است قیراط نیست،و اگر قیراط است باسکول نیست،اگربلدوزر است پنس نیست، واگر پنس است کار بلدوزر را نمی کند، بخلاف انگشتان آدمی که هم بیل و کلنگ را می گیرد و کوه را می کند، و هم ریزترین پیچ ساعت را جابجا می کند)(مترجم) 🔸و معناى آيه اين است كه: آرى ما آن استخوانها را جمع مى كنيم، در حالى كه قادريم حتى انگشتان او را به همان صورتى كه بر حسب خلقت اول داشت دوباره صورتگرى كنيم. 🔸و اگر از بين اعضاى بدن خصوص انگشتان را ذكر كرد - شايد - براى اين بوده كه به خلقت عجيب آن كه به صورتهاى مختلف، و خصوصيات تركيب و عدد در آمده و فوايد بسيارى كه بشمار نمى آيد بر آن مترتب مى شود، اشاره كند. مى دهد، مى ستاند، قبض و بسط مى كند و ساير حركات لطيف و اعمال دقيق و صنايعى ظريف دارد، كه با همانها انسان از ساير حيوانات ممتاز مى شود، علاوه بر شكلهاى گوناگون و خطوطى كه به طور دايم اسرارش براى انسان كشف مى شود. 🔸بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از اين است كه انگشتان دستها و پاها را شى ء واحد كند، بدون اينكه از هم جدا باشند همانطور كه دست و پاى شتر و الاغ را چنين كرد آن وقت ديگر انسان نمى تواند كارهاى گوناگونى را كه با داشتن انگشتان انجام مى دهد انجام دهد. ولى وجه قبلى به نظر بهتر است. _ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a