🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی ( رضوان الله تعالی علیه ) : 💠 مبنای توحید عرفانی، وحدتِ شخصیِ وجود است‌. و مبنای توحیدِ حکمت متعالیه، وحدتِ تشکیکیِ وجود است. ♻️ آن (عرفان) فرماید که حقیقتِ واحده‌‌ی ذاتِ مَظاهِر است، و این (حکمت متعالیه) گوید حقیقتِ واحده‌‌ی ذاتِ مراتب. 💠 عارف هم لفظ تشکیک در عباراتش دارد ولی مرادش، سِعِه و ضیقِ مظاهر است نه شدّت و ضعفِ مراتب. و فقط با تشکیکِ فرقه‌‌ی ثانی(دوم) اشتراک در لفظ دارد. فافهم! ( ۴۰۲) ♻️ امامیّه در دو ماه محرم و صفر خضاب نمی‌کنند که ایام ماتم‌‌شان است. اصلِ این عمل را به اقتدای امام اوّل‌‌شان امیرالمؤمنین علی(ع) دارند. 💠 چنان‌که جناب سیّد رضی در آخر نهج البلاغه از آن قدوه (پیشوا، مقتداء) نقل کرده که: ♻️ و قِيلَ لَهُ (ع) لَوْ غَيَّرْتَ شَيْبَکَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ الْخِضَابُ زِينَةٌ وَ نَحْنُ قَوْمٌ فِي مُصِيبَةٍ ، يُرِيدُ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله 💠 (ترجمه) به امام عرض کردند : محاسن خود را خضاب نمی‌‌کنید؟ حضرت فرمودند: خضاب کردن زینت است؛ اما ما عزادار رسول الله(ص) هستیم. ( ۴۰۳) ♻️ اشکالی که در کُتب فقهیّه در عدمِ توجّه همه‌‌ی افراد مُصَلّین به قبله، در صفِ طویل گفته‌‌اند، سخت سُست است. 💠 زیرا که صف طویل در قوسی از دایره قرار می‌‌گیرند که مرکز آن کعبه است. نمی‌‌بینی که در مسجدالحرام، گرداگردِ خانه می‌ایستند؟ ♻️ این دایره در مسجدالحرام را توسعه بده تا به آفاق نائیه برسی، که از افرادِ صف طویل هریک خطِ شعاعی به مرکز، که بیت الله است خارج می‌‌شود و همه به سمتِ قبله‌‌اند. 💠 منتهی از کثرت سِعِه‌‌ی بسیط غِبرا و بزرگی دائره، گمان می‌‌رود که افرادِ صفِ طویل، بر خط مستقیم قرار دارند نه بر قوس دایره. ♻️ ولی این اشتباهِ حس است و ایرادِ صف طویل در صورتی صحیح است که زمین کُروی نباشد. 💠 تفصیل این مطلب، در رساله‌‌ی "دروس معرفةالوقت والقبلة" حضرت علامه حسن زاده (رضوان الله تعالی علیه) ( ۴۰۴) 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۲۰۷ @allame_hasanzadeh