🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی( رضوان الله تعالی علیه ): 💠 معجزات و کرامات و خوارق عادت، به وسائط و علل و اسباب خودشان مُسنداند. ♻️ مثلاً به واسطه‌‌ی نَفْسِ قُدسی ابراهیم خلیل الرّحمن، نارِ نمرود، به اِذن الله برداً و سلاماً شد. 💠 و ضمیرِ "قُلْنَا" در این حکم دو شاهد است. (یکی نفس قدسی ابراهیم و دیگری اذن الهی) ♻️ چنان‌که به واسطه‌‌ی نَفْس قُدسیِ روح الله (عیسای مسیح) خَلقِ طَیْر، و اَبْرَاء، و اَکْمَه، و اَبْرَص، به اذن الله به وقوع پیوست. 💠 چنان‌که افعالِ خطاب، و متعلّقاتِ "به اِذنی" دو شاهدند. نه چنان‌که آراء فاعله قائل‌اند که مُساوِق با گزاف می‌‌گویند؛ ♻️ آنان می‌‌خواهند اسباب و آلات را عَزل کنند و همه چیز را به خدا نسبت دهند، بی‌‌واسطه‌‌ی اسباب. 💠 چنان‌که مردمِ طبیعی (قائلینِ به تفکر طبیعی) در مقابلِ آنان، همه چیز را به اسباب نسبت می‌‌دهند و می‌‌گویند ابر و باران از بخار آب است، و نَموّ درخت از جذبِ ریشه و برگ، و تولّد حیوان از حرارت و تأثیر رَحِم و غیره. ♻️ اما خداپرستان گویند این اسباب، مُسَخّر پروردگار است و کارهای جهان، هم به اسباب نسبت دارد و هم به مُسبّب که باری تعالی است. 💠 چنانکه خود قرآن فرمود: اللهَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ (روم/۴۹) وَ أَرْسَلْنَا الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ (حجر/۲۲) ♻️ و آیات بسیار دیگر. بلی. در عین حال آن‌که نظر به اسباب دوخته و از مُسَبّب غافل گردیده است، نادان است. 💠 دیده‌‌ای خواهم سبب سوراخ کن، تا حُجَب را بَر کَنَد از بیخ و بُن 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۴۳۷ صفحه ۲۲۶ @allame_hasanzadeh