🔹در سوره اعراف وقتی می‌خواهد جریان حضرت آدم را بگوید، به گونه‌ای توضیح می‌دهد که علّامه طباطبایی از آن فهمیده‌اند ⬇️ ❌که فقط بحث حضرت آدم نیست؛ ✅ در مورد جناب انسان است. 🔸"وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ‏ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ" شما انسان‌ها را خلق کردیم، شما را صورت‌گری کردیم. سپس به ملائکه گفتیم که به آدم سجده کنند. علّامه طباطبایی می‌گوید این تعبیرِ "کُم" که آورده است: ✅ شما انسان‌ها (منظور است) بعد از آن گفتیم که سجده کنید؛ 🔸"ثمَّ" یعنی حضرت آدم هم جزء انسان‌هاست. ❌ و این جریان مخصوص حضرت آدم نیست؛ مخصوص انسان است. ❓به چه شکل؟ به شکل قابلیّت. قابلیتی که حضرت آدم، انبیاء و امامان معصوم در خودشان بالفعل می‌کنند. ✅یعنی این استعداد در انسان هست؛ در نوع و طبیعتِ انسانی. 🔸"عَلَّمَ آدَمَ‏ الْأَسْماءَ كُلَّها"، ❌این منحصر در حضرت آدم نیست، بلکه برای همه انسان‌هاست. یعنی همۀ انسان‌ها تحمّلِ کلّ اسماء را دارند. ملائکه که جزءِ برترین‌های عالم حساب می‌شوند، ❌می‌گویند ما همه اسما را نداریم ✅ ولی انسان می گوید همه اسما را دارم و می‌توانم. 🔻و خداوند سبحان هم سرِّ خلافت انسان را همین قرار داده است که همه اسماء را دارد.🔺 https://eitaa.com/allame_hasanzadeh