معجزاتِ سُفرای الهی بر دو قسم است:
قولی ، فعلی
معجزات فعلی: تصرّف در کائنات، و تسخیرِ آنها و تأثیر در آنها، به قوّتِ ولایت تکوینیِ انسانی، به اِذن الله است.
همچون شَقّالْقَمر، شَقّالْارض، شَقّالْبَحر، شَقّالْجَبَل و شَقّالْشَّجر، و اَبْرَاء اَکْمَه (= شفای نابینا) و اَبْرَص (= پیسی، بیماری جلدی) و اِحیای مَوْتَی و غیرها ....
ابرَاء اَکْمَه و اَبْرَص، از حضرت مسیح (علیهالسّلام) بود. شَقّالْجَبَل از صالح پیغمبر (علیهالسّلام)، شَقّالْاَرض و شَقّالْبَحر از موسی کلیم (علیهالسّلام) که اوّلی در هلاکت قارون و دومی در هلاکت فرعون اعجاز فرمود. و شَقّالْقَمر و شَقّالشّجَر از خاتم انبیاء (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم).
واقعهی شقّالشّجَر در خطبهی قاصعه نهجالبلاغه آمده است، که امیرالمؤمنین فرمود: درخت به اَمر رسول الله(ص) از جای خود کنده شد و مانند مرغی بال زنان به سوی پیامبر اکرم شتافت، تا در نزد آن جناب ایستاد. معجزهی فعلی است.
قلعِ دَرب قلعهی خیبر به دست یَدُالله امیرالمؤمنین امام علی(ع) از معجزات فعلی و قدرت ولایت تکوینیِ آن جناب است.
معجزات قولی: علوم و معارف و حقایقیاند که به تعبیر حضرت وصیّ (علیهالسّلام) در خطبهی اَشباحِ نهجالبلاغه از ملائکهی اهلِ امانتِ وحی، از حظائرِ قُدسِ ملکوت، بر مُرسلین نازل شدهاند.
سر سلسلهی معجزاتِ قولی، قرآن مجید است، و معارف صادر از اهل بیت عصمت و وحی، و منطقِ صواب و فصلِ خطاب؛ چون نهجالبلاغه و صحیفهی سجّادیه، و جوامع روائی، تالیِ آن، مرتبهی نازلهی آنند. هرچند که بیانگر اَسرار و بُطون و تأویلاتِ قرآنند.
✍علامه حسن زاده آملی
📚انسان کامل از دیدگاه نهجالبلاغه، صفحه ۳ الی ۵
•┈┈••✾🍀🕊🍀✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7