بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین شرف صلاه به صلوات بر انسان کامل هست که در تشهد واجب هست بگوییم«اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ» حقیقت نماز، انسان کامل هست در قرآن کریم میفرماید:  أَقیمُوا الصَّلاةَ(سوره های بقره،نساء،یونس،نور، روم) و.... هرجا سخن از صلاه هست سخن از اقامه صلاه هست نه قرائت صلاه! اقامه صلاه یعنی قیام نمودن نماز یعنی نماز را به جهت قیامت آن توجه داشته باش! قیامت باطن و غیب هرچیز است. در سوره مبارکه بقره خداوند سبحان میفرماید:الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ (کسانی که بواسطه مشاهده غیب ایمان می آورند و نماز اقامه میکنند...) چرا "یومنون بالغیب" مقدم بر "یقیمون الصلاه" شده؟ زیرا الصلاه خود یکی از مصادیق غیب هست و یک جهت غیبی دارد که همان قیامت نماز هست غیب همان باطن هست غیب همان مقام و مرتبه مافوق هست که نسبت به آن مرتبه و آن جهت غافل هستیم وگرنه عارف در حقیقت مظهر" عالم الغیب و الشهاده" و "یومنون بالغیب" هست و برای او غیبی نیست فلذا ابتدا بایست توجه و ایمان و معرفت به باطن نماز داشت و سپس باطن را اقامه کرد از طرفی انسان کامل کَون جامع هست یعنی تمام مراتب عالم وجود را پر کرده از خود(مظهر اسم الصمد حق تعالی هست) و تمام مراتب اعم از ظاهر و باطن و اول و آخر و غیب و شهود همه و همه شئونات اوست فلذا اقامه صلاه سیر در مراتب انسان کامل است فتدبر والحمدلله رب العالمین ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ کانال علامه حسن زاده آملی ره👇 https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7