کانال الماس عماریون
هدایت شده از ذاکر
🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۲۶۲ س حجر 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٣» ﺫَﺭْﻫُﻢْ ﻳَﺄﻛُﻠُﻮﺍْ ﻭَﻳَﺘَﻤَﺘَّﻌُﻮﺍْ ﻭَﻳُﻠْﻬِﻬِﻢُ ﺍﻟْﺄَﻣَﻞُ ﻓَﺴَﻮْﻑَ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ (ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ) ﺭﻫﺎ ﻛﻦ ﺗﺎ ﺑﺨﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﺳﺮﮔﺮﻣﺸﺎﻥ ﻛﻨﺪ، ﭘﺲ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ (ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻲ ﺗﻔﺎﻭﺗﻲ ﻫﺎ ﺭﺍ) ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻓﻬﻤﻴﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﻫﺎﻛﺮﺩﻥ ﻛﻔّﺎﺭ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺫﺭﻫﻢ» ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﻫﺎ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: «ﻭ ﻧﺬﺭﻫﻢ ﻓﻲ ﻃﻐﻴﺎﻧﻬﻢ ﻳﻌﻤﻬﻮﻥ»(٦٠٩)، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺧﻮﺩ ﺳﺮﺩﺭﮔﻢ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﻳﻤُﺪّﻫﻢ ﻓﻲ ﻃﻐﻴﺎﻧﻬﻢ»(٦١٠) ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﻴﻢ. ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﺭﺯﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﺯﻱ ﺁﺭﺯﻭ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺩﺳﺖ ﺑﺮﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻣّﺎ ﺁﺭﺯﻭﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﻳﻞ ﺍﺳﺖ: ١. ﺁﺭﺯﻭﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ، ٢. ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻋﻤﻞ، ٣. ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﻞ، ٤. ﺁﺭﺯﻭﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺮﮔﺮم ﻛﻨﺪ، ٥، ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺧﻴﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺪ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﺍﺯ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﻢ؛ ﻳﻜﻲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﻫﻮﺳﻬﺎ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻖّ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺧﺮﺕ ﻏﺎﻓﻞ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻱ ﻛﻤﻴﻞ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻱ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺧﻴﺮﺍﺕ ﻣﺤﺮﻭم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻭ ﺣَﺒَﺴﻨﻲ ﻋﻦ ﻧﻔﻌﻲ ﺑُﻌﺪ ﺁﻣﺎﻟﻲ» ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻭﻗﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺻﺮﻑ ﻧﺎﺍﻫﻠﺎﻥ ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﺫﺭﻫﻢ» ٢- ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﮔﺎﻫﻲ ﭼﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﻛﻔﺮ ﻏﻮﻃﻪ ﻭﺭ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﻭ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ «ﺫﺭﻫﻢ» ٣- ﺁﺭﺯﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﺎﻓﻞ ﻛﻨﺪ، ﻧﺎﺑﺠﺎﺳﺖ. «ﻭ ﻳُﻠﻬﻬﻢ ﺍﻟﺄﻣﻞ» (ﻭﻟﻲ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﻨﺪ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ: «ﻭﺍﻟﺒﺎﻗﻴﺎﺕ ﺍﻟﺼّﺎﻟﺤﺎﺕ ﺧﻴﺮ ﻋﻨﺪ ﺭﺑّﻚ ﺛﻮﺍﺑﺎً ﻭ ﺧﻴﺮ ﺍَﻣَﻠﺎً»(٦١١)) ٤- ﻣﻬﻠﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻟﻄﻒ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﻧﺪﺍﻧﻴﻢ. «ﺫﺭﻫﻢ ... ﻓﺴﻮﻑ ﻳﻌﻠﻤﻮﻥ» (ﮔﺎﻫﻲ ﭘﺰﺷﻚ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻓﻴﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﺮﻳﺾ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﺨﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺪﻫﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﺎﺭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ) 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷🌺🌷