هدایت شده از 
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 بسم الله الرحمن الرحیم امروزثواب تلاوت روزانه مان را به پیشگاه منور و ملکوتی حضرت امام مهدی ارواحنا فداه تقدیم می کنیم ص ۲۶۴ س حجر 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 «٤٥» ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﻤُﺘَّﻘِﻴﻦَ ﻓِﻲ ﺟَﻨَّﺎﺕٍ ﻭَﻋُﻴُﻮﻥٍ «٤٦» ﺃُﺩْﺧُﻠُﻮﻫَﺎ ﺑِﺴَﻠَﺎمٍ ﺁﻣِﻨِﻴﻦَ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻍ ﻫﺎ ﻭ(ﻛﻨﺎﺭ) ﭼﺸﻤﻪ ﺳﺎﺭﺍﻧﻨﺪ. (ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻄﺎﺏ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ:) ﺑﺎ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺑﻪ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻳﺪ. «٤٧» ﻭَﻧَﺰَﻋْﻨَﺎ ﻣَﺎ ﻓِﻲ ﺻُﺪُﻭﺭِﻫِﻢ ﻣِّﻦْ ﻏِﻞٍ ّ ﺇِﺧْﻮَﺍﻧﺎً ﻋَﻠَﻲ ﺳُﺮُﺭٍ ﻣُّﺘَﻘَﺎﺑِﻠِﻴﻦَ ﻭ ﻣﺎ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻛﻴﻨﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﻛﻨﺪﻩ ﺍﻳﻢ، (ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻧﺎﻥ) ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻪ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﻫﺎ ﺭﻭﺑﺮﻭﻱ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ. «٤٨» ﻟَﺎ ﻳَﻤَﺴُّﻬُﻢْ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻧَﺼَﺐٌ ﻭَﻣَﺎ ﻫُﻢ ﻣِّﻨْﻬَﺎ ﺑِﻤُﺨْﺮَﺟِﻴﻦَ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺭﻧﺠﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺷﺪﻧﻲ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: «ﻏﻞّ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺻﻔﺎﺕ ﺑﺪ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺮﻣﻮﺯ ﻭ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﺳﺮﻳﺮ» ﺍﺯ ﻭﺍژﻩ ﺳﺮﻭﺭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺗﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﻭﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ ﺗﺨﺖ ﺳﺒﺐ ﺳﺮﻭﺭ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ، ﻫﺸﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﺑﺎﻍ ﻫﺎ، ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺎ، ﺳﻠﺎﻣﺘﻲ، ﺍﻣﻨﻴّﺖ، ﻛﺪﻭﺭﺕ ﺯﺩﺍﻳﻲ، ﺍﺧﻮّﺕ، ﺗﺨﺖ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺑﺮﻭ، ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺭﻧﺞ ﻭﺟﺎﻭﺩﺍﻧﮕﻲ. ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻗﺒﻞ ﺧﻮﺍﻧﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺨﻠﺼﻴﻦ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﻧﺮﺳﻴﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﮔﺎم ﻧﻬﺪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﺟﻤﻊ ﺷﺪﻥ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻳﻜﺠﺎﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻳﻜﺠﺎ ﺑﺎﻍ ﻫﺴﺖ، ﭼﺸﻤﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﭼﺸﻤﻪ ﻫﺴﺖ، ﺑﺎﻍ ﻧﻴﺴﺖ ﻭﮔﺎﻫﻲ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻫﺴﺖ، ﺳﻠﺎﻣﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻫﺴﺖ، ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻫﻤﻪ ﻫﺴﺖ، ﻭﻟﻲ ﺻﻔﺎ ﻭ ﺻﻤﻴﻤﻴّﺖ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ﻭﺭﻧﺞ ﻫﺎﺳﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻳﻜﺠﺎ ﺟﻤﻊ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺭﻓﺖ. ﻟﻴﻜﻦ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﺑﺪﻳّﺖ ﺍﺳﺖ. ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﺑﺸﺎﺭﺕ، ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻱ ﻗﺒﻞ، ﻳﻚ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻟﻬﺎ ﺳﺒﻌﺔ ﺍﺑﻮﺍﺏ ... ﺍﻥّ ﺍﻟﻤﺘّﻘﻴﻦ...» ٢- ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻩ ﻱ ﺩﻧﻴﺎ، ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺍﺑﺪﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺍﻥّ ﺍﻟﻤﺘّﻘﻴﻦ... ﻭ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﻬﺎ ﺑﻤﺨﺮﺟﻴﻦ» ٣- ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻭ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﺍﺳﺖ. «ﺟﻨّﺎﺕ ﻭ ﻋﻴﻮﻥ» ٤- ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ، ﺑﻲ ﻧﻘﺺ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎﻍ ﺑﺎ ﭼﺸﻤﻪ، ﺳﻠﺎﻣﺘﻲ ﺑﺎ ﺍﻣﻨﻴّﺖ، ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺑﺎ ﺻﻤﻴﻤﻴّﺖ، ﺭﺍﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﺩﻭﺍم ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎﻳﻤﺴّﻬﻢ ﻓﻴﻬﺎ ﻧﺼﺐ» ٥ - ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺖ ﺟﺎﻣﻌﻴّﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﻫﻢ ﻣﺎﺩّﻱ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺑﺎﻍ ﻭﭼﺸﻤﻪ، ﻫﻢ ﺭﻭﺣﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﻭ ﺻﻔﺎ، ﻫﻢ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻞ ﺍﺧﻮﺕ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺭﺿﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺗﺒﺮﻳﻚ ﻭ ﺗﻬﻨﻴﺖ ﺍﺳﺖ.«ﺍﺩﺧﻠﻮﻫﺎ ﺑﺴﻠﺎم» ٦- ﻛﻴﻨﻪ ﺗﻮﺯﻱ ﺑﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﻭﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﻣﺤﻘﻖ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. «ﻭ ﻧﺰﻋﻨﺎ ... ﺍﺧﻮﺍﻧﺎ» ٧- ﻗﻬﺮ ﻭ ﻧﺎﺭﺿﺎﻳﺘﻲ ﻭ ﻋﺪم ﺗﺤﻤّﻞ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺣﻖّ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﻜﻲ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺍﻥ ﺍﻟﻤﺘﻘﻴﻦ... ﻧﺰﻋﻨﺎ ﻣﺎ ﻓﻲ ﺻﺪﻭﺭﻫﻢ ﻣﻦ ﻏﻞ» (ﺯﻳﺮﺍ ﮔﺎﻫﻲ ﺩﻭﻧﻔﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﺪﻓﻲ ﻣﻘﺪّﺱ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻟﻴﻜﻦ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺍﺯ ﻳﻚ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﺼﺒﺎﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻫﻤﻪ ﻛﺪﻭﺭﺕ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺯﺩﻭﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ) ٨ - ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺪﻭﺭﺕ ﺯﺩﺍﻳﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺖ. «ﻧﺰﻋﻨﺎ»، «ﺭﺑّﻨﺎ ﻟﺎﺗﺠﻌﻞ ﻓﻲ ﻗﻠﻮﺑﻨﺎ ﻏﻠﺎّ ﻟﻠّﺬﻳﻦ ﺍﻣﻨﻮﺍ» ٩- ﺻﻔﺎﺕ ﺑﺪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻏﻞ ﻭ ﺯﻧﺠﻴﺮ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. «ﻣﻦ ﻏﻞٍّ» ١٠- ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺧﻮﺩ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. «ﻭ ﻧﺰﻋﻨﺎ ﻣﺎ ﻓﻲ ﺻﺪﻭﺭﻫﻢ ﻣﻦ ﻏﻞّ» ««تفسیر نور»» 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃