[ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻳﺎ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ...] ✍ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪ، ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻱ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ به اﻃﺎﻋﺖ ﻳﺎ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺍﻭّﻟﻲ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ، ﻭ ﺩﻭﻣﻲ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻧﺒﻮﺩ، ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﻬﺸﺖ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻘﺮﺭ ﺑﺪﺍﺭﺩ، ﻭ ﺣﺎﻝ ﻛﻪ ﻣﻘﺮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭﻟﻲ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ به جزﺍﻑ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻭﻣﻲ ﻛﻴﻔﺮﺵ ﻇﻠﻢ ﺑﺎﺷﺪ .......ﻭ ﺟﺰﺍﻑ ﻭ ﻇﻠﻢ ﻧﺰﺩ ﻋﻘﻠﺎء ﻗﺒﻴﺢ، ﻭ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺮﺟﺢ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﻧﺰﺩ ﻋﻘﻠﺎ ﻗﺒﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻛﺎﺭ ﻗﺒﻴﺢ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺍﺳﺖ .... ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﻔﻲ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: (ﻟِﺌَﻠَّﺎ ﻳَﻜُﻮﻥَ ﻟِﻠﻨَّﺎﺱِ ﻋَﻠَﻲ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺣُﺠَّﺔٌ ﺑَﻌْﺪَ ﺍﻟﺮُّﺳُﻞِ ، ﺭﺳﻮﻟﺎﻥ ﮔﺴﻴﻞ ﺩﺍﺷﺖ، ﺗﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺮﺩم ﺣﺠﺘﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ) ﻭ ﻧﻴﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: (ﻟِﻴَﻬْﻠِﻚَ ﻣَﻦْ ﻫَﻠَﻚَ ﻋَﻦْ ﺑَﻴِّﻨَﺔٍ، ﻭَ ﻳَﺤْﻴﻲ ﻣَﻦْ ﺣَﻰَّ ﻋَﻦْ ﺑَﻴِّﻨَﺔٍ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻫﻠﺎﻙ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻫﻠﺎﻙ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ) 🖍 ﭘﺲ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﮔﺬﺷﺖ ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦﮔﺮﺩﻳﺪ : ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﺸﺮﻳﻊ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ إﺟﺒﺎﺭ ﺩﺭ أﻓﻌﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ كسى ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻜﺮﺩﻩ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﺮ ﻭﻓﻖ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻣﺼﺎﻟﺤﻲ ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺵ ﻭ ﻣﻌﺎﺩﺷﺎﻥ، ﺍﻳﻦ ﺍﻭﻟﺎ، .....ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻭ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺩﺭ ﻓﻌﻞ ﻭ ﺗﺮﻙ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻭ ﻣﻜﻠﻒ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﻳﺎ ﺷﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، به اﺧﺘﻴﺎﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭم ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺿﻠﺎﻟﺖ، ﻭ ﺧﺪﻋﻪ، ﻭ ﻣﻜﺮ، ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩ، ﻭ ﻛﻤﻚ ﺩﺭ ﻃﻐﻴﺎﻥ، ﻭ ﻣﺴﻠﻂ ﻛﺮﺩﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﻭ ﻳﺎ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ، ﻭ ﻳﺎ ﺭﻓﻴﻖ ﻛﺮﺩﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم، ﻭ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺍﺩﻩ، ﺗﻤﺎﻣﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺁﻥ ﻃﻮﺭ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﻟﺎﻳﻖ ﺳﺎﺣﺖ ﻗﺪﺱ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﻧﺰﺍﻫﺖ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻟﻮﺙ ﻧﻘﺺ ﻭ ﻗﺒﻴﺢ ﻭ ﻣﻨﻜﺮ ﺑﺮ ﻧﺨﻮﺭﺩ، ﭼﻮﻥ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﺑﺎﺿﻠﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﻭﻉ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻧﺴﺖ، ﻭ ﺗﻤﺎﻣﻲ أﻧﺤﺎء ﺍﺿﻠﺎﻝ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﻟﺎﺋﻖ ﺳﺎﺣﺖ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ، ﺗﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﺿﻠﺎﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﻲ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺍﻏﻔﺎﻝ ﻫﻢ ﺑﺸﻮﺩ. ⬆⬆⬆⬆⬆⬆⬆⬆⬆ ⚏⚏⚏⚏⚏⚏⚏⚏⚏ 📝 المیزان فی تفسیر القرآن اثر علامه ی طباطبایی ره پست شماره ی ۱۳۳ ...................................................... @AlMiZAN22