✍ ﺳﻴﺎﻕ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺁﻳﺎﺕ، ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﻭ ﻣﻴﻔﺮﻣﺎﻳﺪ : (ﺇِﻧِّﻰ ﺟﺎﻋِﻞٌ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﺧَﻠِﻴﻔَﺔً) ﺍﻟﺦ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﻣﻴﺪﻫﺪ : ﻛﻪ ﺁﺩم ﺩﺭ ﺍﺻﻞ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻤﻴﺮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ (ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﻱ) ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻨﺰﻝ ﺩﺍﺩ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻥ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻋﻮﺭﺗﺸﺎﻥ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﺑﮕﺮﺩﺩ، ﺗﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺒﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪ. 📗[ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﺧﻠﻘﺖ ﺁﺩم ﺳﻜﻮﻧﺖ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ] ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺳﻴﺎﻕ ﺁﻳﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﻃﻪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: (ﻓَﻘُﻠْﻨﺎ ﻳﺎ ﺁﺩَمُ) ﺍﻟﺦ، ﻭ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻋﺮﺍﻑ ﻛﻪ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: (ﻭَ ﻳﺎ ﺁﺩَمُ ﺍﺳْﻜُﻦْ) ﺍﻟﺦ، ﻛﻪ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳﻚ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻬﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ، ﻭ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺳﺨﻦ، ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺎﻕ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻣﻲ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺻﻠﻲ ﺍﺯ ﺧﻠﻘﺖ ﺁﺩم ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﻜﻮﻧﺖ ﻛﻨﺪ، ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ ﺭﺍﻩ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺷﺪﻥ ﺁﺩم ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻨﺰﻝ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻳﺶ ﺑﺮ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ، ﻭ ﻟﻴﺎﻗﺘﺶ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻠﺎﻓﺖ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻪ ﺳﺠﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻨﺰﻟﺶ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻴﺶ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻭ (ﺑﺘﺤﺮﻳﻚ ﺷﻴﻄﺎﻥ) ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﻮﺭﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻋﻮﺭﺗﺶ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﻇﺎﻫﺮ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺒﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪ. ◽ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻳﺨﺖ ﻭ ﺳﻴﺎﻕ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ : ﻛﻪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﻭ ﻋﻠﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺷﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪﻥ ﻋﻴﺐ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﻋﻴﺐ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻗﺮﻳﻨﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: (ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﺮﮔﻬﺎﻱ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ) ﺍﻟﺦ .....ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﻀﻮ، ﻣﻈﻬﺮ ﻫﻤﻪ ﺗﻤﺎﻳﻠﺎﺕ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﭼﻮﻥ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﻏﺬﺍ ﺧﻮﺭﺩﻥ، ﻭ ﻧﻤﻮ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ..... ﭘﺲ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﻫﻢ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻫﻤّﻲ ﻭ ﻫﺪﻓﻲ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﻛﻪ (ﺑﻪ ﻫﺮ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺷﺪﻩ) ﻋﻴﺐ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﻇﺎﻫﺮ ﺳﺎﺯﺩ، ﮔﻮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻠﻘﺖ ﺑﺸﺮﻱ، ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﺁﺩم ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ، ﺗﻤﺎم ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻛﺮﺩ، ﻭﻟﻲ ﻣﺪﺕ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻦ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻧﺸﺪ ﻭ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻬﻠﺖ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ، ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻋﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺷﻮﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺴﺎﺋﺮ ﻟﻮﺍﺯم ﺣﻴﺎﺓ ﺩﻧﻴﻮﻱ ﻭ ﺍﺣﺘﻴﺎﺟﺎﺕ ﺁﻥ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻧﺪ. ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﺍﺧﻞ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺭﻭﺡ ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻛﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، به زﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : (ﻟِﻴُﺒْﺪِﻯَ ﻟَﻬُﻤﺎ ﻣﺎ ﻭُﻭﺭِﻯَ ﻋَﻨْﻬُﻤﺎ، ﺗﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ)، ﻭ ﻧﻔﺮﻣﻮﺩ: (ﻟﻴﺒﺪﻱ ﻟﻬﻤﺎ ﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﻭﺭﻱ ﻋﻨﻬﻤﺎ، ﺗﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩ) ✏ﭘﺲ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﭘﻮﺷﻴﺪﮔﻲ ﻋﻴﺒﻬﺎﻱ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻮﻗﺘﻲ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﻳﻚ ﺩﻓﻌﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺪﺗﻲ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻋﻴﺐ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺑﻤﺎﻧﺪ، (ﻭ ﺟﺎﻥ ﻛﻠﺎم ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻧﺎﻣﺒﺮﺩﻩ ﺑﺮ ﻣﻴﺎﻳﺪ ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺧﻠﻘﺖ ﺁﺩم ﻭ ﺣﻮﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﻤﺎم ﺷﺪ، ﺑﻠﺎ ﻓﺎﺻﻠﻪ، ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮﻧﺪ، ﻋﻴﺐ ﻫﺎﺷﺎﻥ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ، ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ). ﭘﺲ ﻇﻬﻮﺭ ﻋﻴﺐ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻣﻴﻨﻲ، ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻗﻀﺎﻫﺎﻱ ﺣﺘﻤﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩﻩ، ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻴﺸﺪ، ﻭ ﻟﺬﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ: (ﺯﻧﻬﺎﺭ ﻛﻪ ﺍﺑﻠﻴﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻜﻨﺪ، ﻛﻪ ﺑﺪﺑﺨﺖ ﻣﻴﺸﻮﻳﺪ) ﺍﻟﺦ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩ: (ﺁﺩم ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺿﻌﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩ) ﺍﻟﺦ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺧﻄﻴﺌﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﻳﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﻧﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﺒﻮﻃﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ، ﺗﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺤﻜﻮﻣﻴﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ، ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﻭ ﻫﻮﻳﺪﺍ ﮔﺸﺘﻦ ﻋﻴﺐ، ﻗﻀﺎﻳﻲ ﺣﺘﻤﻲ ﻧﺒﻮﺩ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﮔﺸﺘﻦ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺤﺎﻝ ﻧﺒﻮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺧﻄﻴﺌﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ ﮔﺮﺩﻧﺪ، (ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﺧﻄﻴﺌﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ). 📗الميزان في تفسير القرآن اثر علامه ى طباطبايى https://eitaa.com/AlMiZAN22