📖(ﻗُﻠْﻨَﺎ ﺍﻫْﺒِﻄُﻮﺍ ﻣِﻨْﻬﺎ ﺟَﻤِﻴﻌﺎً ﻓَﺈِﻣَّﺎ ﻳَﺄْﺗِﻴَﻨَّﻜُﻢْ ﻣِﻨِّﻰ ﻫُﺪﻱً)، ﺍﻟﺦ ✍ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﺸﺮﻳﻊ ﺩﻳﻦ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺩم ﻭ ﺫﺭﻳﻪ ﺍﻭ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﺪﻩ، ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺧﻠﺎﺻﻪ ﻛﺮﺩﻩ، ﻛﻪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ. ◾ﻭ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻋﺰﻳﺰ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﺣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻃﻪ ﺁﻣﺪﻩ، ﺩﻗﺖ ﻛﻨﺪ، ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻃﻮﺭﻱ ﺑﻮﺩﻩ، ﻛﻪ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﻗﻀﺎء ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺁﺩم ﻭ ﺫﺭﻳﻪ ﺍﺵ ﺑﺮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻫﺪ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﺩم ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻛﺮﺩ، ﺗﺎ ﻗﻀﺎء ﻫﺒﻮﻁ ﺍﻭ، ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭﺵ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ، ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻴﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﺑﺎﺭﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﺤﺬﻳﺮﺵ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺯﻧﻬﺎﺭﺵ ﺩﺍﺩ. ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﺮﺩ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﻗﻀﺎﻳﻲ ﺩﻳﮕﺮ، ﻭ ﺣﻜﻤﻲ ﺩﻭم، ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻭ ﺑﻜﻨﺪ، ﻭ ﺍﻭ ﻭ ﺫﺭﻳﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺪﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻋﺒﻮﺩﻳﺖ ﺧﻮﺩ، ﺁﺏ ﺍﺯ ﺟﻮﻱ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺠﻮﻱ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ. ...... ﭘﺲ ﻗﻀﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻭﻝ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﺮﺩ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻃﻴﺐ، ﻭ ﻃﺎﻫﺮﻱ ﻛﺮﺩ، به نحوى ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻋﺒﻮﺩﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻳﻚ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﺍﺯ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺩﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺁﻭﺭﺩ. ◾ﺍﻳﻦ ﺁﻥ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﻳﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺍﻭ به هبوط ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ، ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: (ﻭَ ﻗُﻠْﻨَﺎ ﺍﻫْﺒِﻄُﻮﺍ ﺑَﻌْﻀُﻜُﻢْ ﻟِﺒَﻌْﺾٍ ﻋَﺪُﻭٌّ، ﻭَ ﻟَﻜُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻣُﺴْﺘَﻘَﺮٌّ، ﻭَ ﻣَﺘﺎﻉٌ ﺇِﻟﻲ ﺣِﻴﻦٍ ، ﮔﻔﺘﻴﻢ: ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻫﺒﻮﻁ ﻛﻨﻴﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻌﺾ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺴﺘﻴﺪ، ﻭ ﺗﺎ ﻣﺪﺗﻲ ﻣﻌﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻣﻨﺰﻝ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺗﻤﺘﻊ ﺑﺒﺮﻳﺪ) .....ﺑﺎﺭ ﺩﻭم ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: (ﻗُﻠْﻨَﺎ ﺍﻫْﺒِﻄُﻮﺍ ﻣِﻨْﻬﺎ ﺟَﻤِﻴﻌﺎً ﻓَﺈِﻣَّﺎ ﻳَﺄْﺗِﻴَﻨَّﻜُﻢْ ﻣِﻨِّﻰ ﻫُﺪﻱً ، ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻫﻤﮕﻲ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﻓﺮﻭﺩ ﺷﻮﻳﺪ، ﭘﺲ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻫﺪﺍﻳﺘﻲ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ، ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ) ﺍﻟﺦ. ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺍﻣﺮ به هبوط ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺷﺪﻩ، ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ، ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺯ ﺁﺩم ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ ﺳﺮ ﺯﺩﻩ، ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺖ ﺟﺪﺍ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﻢ ﻧﺒﻮﺩﻩ، ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻗﺒﻠﻲ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ، ﻛﻪ ﻧﺪﺍﻱ (ﻭَ ﻧﺎﺩﺍﻫُﻤﺎ ﺭَﺑُّﻬُﻤﺎ: ﺃَ ﻟَﻢْ ﺃَﻧْﻬَﻜُﻤﺎ ﻋَﻦْ ﺗِﻠْﻜُﻤَﺎ ﺍﻟﺸَّﺠَﺮَﺓِ؟ .... ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻧﺪﺍﻳﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ: ﻛﻪ ﻣﮕﺮ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩم؟) ﺍﻟﺦ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻬﻲ (ﻟﺎ ﺗَﻘْﺮَﺑﺎ ﻫﺬِﻩِ ﺍﻟﺸَّﺠَﺮَﺓَ) ﺍﻟﺦ، ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻟﻔﻆ (ﺗﻠﻜﻤﺎ) ﺁﻭﺭﺩ، ﻛﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﻣﻲ ﻛﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻭﻟﻲ ﻭﺍﻗﻊ ﺷﺪﻩ، ﺍﻳﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻟﻔﻆ (ﻫﺬﺍ) ﺁﻣﺪﻩ، ﻛﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ، ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻲ ﻛﻠﻤﻪ (ﻧﺎﺩﻱ ﻧﺪﺍ ﻛﺮﺩ) ﺁﻣﺪﻩ، ﻛﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﻣﻲ ﻛﻠﻤﻪ (ﻗﺎﻝ) ﻛﻪ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، (ﺩﻗﺖ ﻓﺮﻣﺎﺋﻴﺪ). 👤 ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ: ﻛﻪ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮ ﺟﻤﻠﻪ: (ﻭَ ﻗُﻠْﻨَﺎ ﺍﻫْﺒِﻄُﻮﺍ ﺑَﻌْﻀُﻜُﻢْ ﻟِﺒَﻌْﺾٍ ﻋَﺪُﻭٌّ ﻭَ ﻟَﻜُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻣُﺴْﺘَﻘَﺮٌّ ﻭَ ﻣَﺘﺎﻉٌ ﺇِﻟﻲ ﺣِﻴﻦٍ)، ﻭ ﺟﻤﻠﻪ (ﻓِﻴﻬﺎ ﺗَﺤْﻴَﻮْﻥَ، ﻭَ ﻓِﻴﻬﺎ ﺗَﻤُﻮﺗُﻮﻥَ، ﻭَ ﻣِﻨْﻬﺎ ﺗُﺨْﺮَﺟُﻮﻥَ) ﺍﻟﺦ ﺑﺮﻣﻲ ﺁﻳﺪ: ﻛﻪ ﻧﺤﻮﻩ ﺣﻴﺎﺓ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺒﻮﻁ، ﺑﺎ ﻧﺤﻮﻩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺒﻮﻁ، ﻓﺮﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺣﻴﺎﺓ ﺩﻧﻴﺎ ﺣﻘﻴﻘﺘﺶ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ، ﻭ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺳﺨﺘﻲ، ﻭ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻟﺎﺯﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﻳﺎﺑﺪ، ﻭ ﺩﻭ ﺑﺎﺭﻩ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻥ ﺟﺰﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﮔﺮﺩﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺣﻴﺎﺓ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ، ﻭ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﺤﻞ ﺗﺤﻮﻝ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺸﺎ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺰم ﮔﻔﺖ: ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺁﺩم ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺁﺧﺮﺕ ﻭ ﺟﻨﺖ ﺧﻠﺪ، (ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺍﺧﻠﺶ ﺷﺪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ)، ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ. 📖 الميزان في تفسير القرآن https://eitaa.com/AlMiZAN22