2 - گروهی از محققین نیز وجود دارند که قایل به این هستند که « فساد فعلی » بنی اسراییل، اولین فساد بزرگ این قوم می باشد و هنوز مرحله اول تنبیه « بنی اسراییل » باید توسط مومنین رخ داده و سپس « بنی اسراییل » مجدداً بر « مومنین مسلمان » چیره شده و در نهایت « تنبیه دوم » توسط « مومنین » و « احتمالاً در معیت منجی » رخ دهد. این نظر و این ادعا رو گرچه نمی توان به صورت « صد در صد » رد کرد، لیکن اولاً به لحاظ تاریخی، نمی توان فساد فعلی بنی اسراییل را « فساد اول » این قوم قلمداد کرد، چرا که تاریخ این قوم مملو از مفاسد بزرگی است که بارها نیز توسط خداوند متعال، تبعید و ... شده اند. پس « نوبت اول فساد » بعید است فساد فعلی باشد! اما مهم تر از آن، مسایل ژئوپلتیک، آینده پژوهانه، تحلیلی و عقلانی وجود دارد که « حواله دادن « اتفاقات به آینده دور را بسیار بعید می نماید که در ادامه بحث به آن ها خواهیم پرداخت. 3 - گروهی از محققان نیز وجود دارند که به دلیل وجود عبارت « وعدالآخرة »، تنبیه بنی اسراییل را مربوط به « قیامت » و « روز جزا » می دانند و الزامی به تحقق پیروزی دنیوی بر « بنی اسراییل » نمی بینند. در پاسخ به این گروه باید گفت در متن آیات، صحبت از ورود به « مسجدالاقصی » شده است و نیز سبک و سیاق آیه با لشکرکشی و نبرد، سازگاری دارد! بنابراین حواله دادن تنبیه « بنی اسراییل » به جهان آخرت، بسیار بعید به نظر می رسد! 🌤اَللّهُمَّ عَجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 ┄┅══❁ 🕋 ❁══┅ https://t.me/alvadossadegh https://eitaa.com/alvadossadegh ┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅