بنابراین برای تحلیل و بررسی روایات مربوط به « دجال »، اولاً باید همواره احتیاط را مد نظر داشت، ثانیاً نکات « متواتر » و « غیر متواتر » روایات مربوط به « دجال » را از یکدیگر جدا کرد و تمرکز را بر روی نکات « متواتر » قرار داد. اما در مرحله « سوم »، پرهیز از سطحی نگری و توقف در « ظاهر روایات » نیز در خصوص « دجال » بسیار حائز اهمیت خواهد بود که در ادامه به آن نیز اشاره خواهیم نمود. اما قبل از این که به تحلیل عبارت « ابن صیاد » یا « صائد بن صید » بپردازیم، اول باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که آیا « دجال » یک « فرد » است یا یک « جریان »؟! پاسخ به این سوال، همواره با کشمکشی چند صد ساله همراه بوده است و « فرد » بودن یا « جریان بودن » دجال، هر یک طرفداران خاص خودش را داشته است. همچنین پاسخ به این سوال، تکلیف بسیاری از « سوالات دیگر » را نیز مشخص می کند. فلذا ان شا الله در قسمت های بعدی، ابتدا بر روی این سوال « اساسی »، تمرکز نموده و پس از تحلیل جزیی تر ابعاد آن، به بررسی عبارت « ابن صیاد » یا « صائد بن صید » خواهیم پرداخت. پایان قسمت اول تحلیل و بررسی: خادم الامام (عج) ادامه دارد ... 🌤اَللّهُمَّ عَجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 ┄┅══❁ 🕋 ❁══┅ https://t.me/alvadossadegh https://eitaa.com/alvadossadegh ┄┅════❁ 🌍 ❁═════┅