🌍داعیان و مروجان سیاست پان اسلامیسم🌍
بخش ششم
(نقش و تاثیر دکتر شریعتی در سه بخش سیاست خارجی ؛ اقتصاد و فرهنگ ایران پس از انقلاب )
یکی از مروجان پان اسلامیسم که بیان وقلم او تاثیر زیادی بر انقلابیون ما داشت دکتر علی شریعتی (عفی عنه )بود
او تفکر انقلابی و قیام محور داشت ولذا انقلابیون جهان را به خاطر مبارزه با حاکم زمان خود برتر از همه دانشمندان و خدمت گذاران دیگر جامعه می دانست ؛
و مصالح دیگر و مصلحت سنجی و تقیه در جهان متزاحم و متضاد در نظر او جایگاهی نداشت
ازین رو علمایی را که قیام نکرده و بجای مبارزه ؛ بکار تبیین علوم اهلبیت و اصلاح جامعه در ذیل حکومت پادشاهان پرداختند ، مورد طعن و توهین قرار می دهد و آنان را ضلع سوم مثلث زر و زور و تزویر می نامید !
ازین رو بیشتر ائمه اهل بیت علیهم السلام هم که مقابل حکام و خلفای زمان خود قیام نکردند (غیر از دو سه امام ) بلکه با کلام و عمل خود هدایت گر جامعه دوران خود بوده اند مشمول سوال و طعن ایشان بودند ؛ هر چند تصریح به آن نمی کردند .
زیرا ائمه ع ما بر خلاف زیدیه ؛ بر تقیه و انتظار ظهور مهدی عج و عدم تسرع در قیام تاکید می نمودند .
دکتر شریعتی سخنوری قهاری بود که از طرفی دیدگاه سوسیالیسم داشت که متاثر از کمونیستهای ایران بود و بر آن اساس کتاب ابوذر خداپرست سوسیالیست ترجمه پردازی کرد و از طرفی دیدگاه پان اسلامیسم داشت که هنگام تحصیل جامعه در پاریس از انقلابیون اخوانی عرب گرفت .
و این منطومه فکری با وساطت بعضی روحانیون انقلابی ؛ مسیر نهضت اسلامی را به انحراف و افراط کشانید.
این منظومه فکری جامعه بشر را در طول تاریخ مغلوب سه عنصر زر و زور و تزویر می دانست و سپس با تعبیرات شاعرانه و حماسی که قبل از انقلاب بسیار خریدار داشت ؛
از آن به مثلث تیغ و طلا تسببح ، یا ملک و مالک و ملا ، یا استثمار واستحمار و استعمار ؛ تعبیر می کرد ؛
و جامعه ایران را نسبت به سه نماد آن یعنی یعنی سرمایه داران و علمای دین و حکام بدبین می ساخت؛
و روحانیون انقلابی هم که سخنان و کتب او را مرکبی سریع السیر برای مبارزه با رژیم شاه و ترویج اهداف انقلابی خویش می دیدند ؛
از او حمایت کردند !
غافل از آنکه در عسل سخن او زهری کشنده بود و این مرکب قهار در نهایت راکبش را به زمین خواهد کوبید .
زیرا اصلا تمدن بشر مرهون و مدیون این سه گروه است ؛
هر چند از آن سه گروه سوء استفاده شده و باید به آن هشدار داده و از مفاسد آن جلوگیری می شد
لذا نخبگان عمیق نسبت به دیدگاههای دکتر حساس و احساس خطر کردند!
مهم ترین اشتباهات ایشان که تاثیر زیادی بر انقلابیون غیرمتعمق ما (معمم و غیر معمم) داشت در سه زمینه (سیاست خارجی و اقتصاد و اخلاق ) پس از انقلاب بود!
که تاثیرات و اهداف غلطی را در سه بخش سیاست خارجی و اقتصاد و اخلاق ( به نام دین) به انقلابیون ما تزریق کرد
و زمینه نظری مشکلات جامعه کنونی ما را بوجود آورد !
اول : ترویج سوسیالیسم و شکستن حرمت مالکیت شخصی با تفسیر به رای؛ آیات و روایات و تحریف پیام ابوذر
و تبدیل آن به مخالفت با مالک و سرمایه دار بود که باعث تبلیغات ضد سرمایه داری پس از انقلاب شد ؛
و زمینه ساز بعضی مصادره ها و ملی کردن موسسات اقتصادی شخصی بی دلیل و بدون ضرورت و تضعیف بخش خصوصی مولد ما گردید ؛
بلکه اقتصاد دولتی متورم و تنبل فعلی معلول همان نظریات غلط است .
دوم : تقبیح سلف عاقل ایران ؛ صفویه که بنیان گذار وحدت ملی ایران (در دو برابر سر زمین ایران فعلی )بودند ؛
و با ایجاد رابطه سیاسی با اروپای مسیحی برای اولین بار ؛ به تکنولوژی باروت و توپ و تفنگ دست یافته و هشتاد سال پس از شکست چالدران با غلبه بر عثمانی آنرا جبران کردند .
و ۴۵۰ سال پیش کشور ایران را از تحت فشار خلافت عثمانی و در ۲۰۰ سال اخیر. ایران از فشار روسیه خارج نمودند و زمینه سیاست حکیمانه - نه شرقی نه غربی فراهم نمودند .
ولی دکتر شریعتی با تقسیم تشیع به علوی و صفوی و اتهام سلف عاقل ما ؛ به تشیع صفوی آن سیاست خارجی حکیمانه را سیاه نشان داد و نسل انقلابی ما را ؛ با روشن ترین مقطع تاریخ ایران ؛ بدبین نمود.
البته منظور ما از تایید صفویه فقط سیاست خارجی حکیمانه آنانست که بانی آن بزرگان و متفکرانی مانند محقق ثانی کرکی و شیخ بهایی بودند و با آن سیاست خارجی متجاوزان عثمانی را شکست داده و عقب راندند ، نه تایید همه کارهای و سیاستهای داخلی انها ! که گاهی مثل دیگر پادشاهان نقدها زیادی بر آن وارد است. و کارهای بدی داشتند