⬛️🔶⬛️ بررسی نقش پلتفرمها در اغتشاشات/۱۸
۱
هشتگسازی پیاده نظام فیلیمو/ سازندگان «ممیزی» با حمایت پلتفرم یاغی چه اهدافی را پیش میبرند؟ +فیلم
کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه تنها نهاد قانونی دارای پشتوانه قانونی است، برنامه ممیزی را به عنوان یک برنامه مخرب تشخیص نداد و ترکتازی گروه سازنده با دستخوش ساختن مجموعه برنامه صداتو ادامه پیدا کرد.
سرویس فرهنگ و هنر مشرق - برنامه «ممیزی» شعر وترانه از سال ۱۳۸۶ در قالب یک برنامه رادیویی در «رادیوجوان» و برنامه «جوونی_آزاد» با سردبیری حامدجوادزاده و نویسندگی همسرش «ریحانه سعیدیان» آغاز شد.
در اسفند ٩٣ و بهار ٩٤ در برنامه شهرآورد و در شبکهیک سیما این برنامه همراه با زوج مذکور ادامه یافت و بعدها از سازو کار تولید در صدا و سیما خارج و به مجموعه «پرشانایده» رفت و به فاصله کوتاهی تبدیل به برند فیلیمو و آپارات شد.
ساختار این برنامه در بخشهای ابتدایی متمرکز روی ایده ممیزی شعر و ترانههای مشهور بود که توسط آقای ممیز (وحید آقاپور) اصلاح میشد و شوخیهای مضمونی حاصل تمرکز بر دیدگاههای آقای سانسورچی و تغییر متن ترانهها در فضایی ابزورد بود.
فضای ممیزی مبتنی بر بازجویی از هنرمندی است که قصد دارد برای ترانه، فیلم و سریالش مجوز دریافت کند. از حیث مضمون سختگیریهای آقای سانسورچی به ساختار و بوروکراسی فرهنگی سه دهه گذشته شباهتی ندارد.
ساختار برنامه ممیزی یک فرآیند نظارت سختگیرانه را به تدریج به ساختار سیاسی - امنیتی کشور تعمیم میدهد و شاید از منظر دنبال کنندگان چون لحن کمدی برای چنین برنامهای انتخاب شده است، چنین تفسیر "مته به خشخاش گذاشتن" تلقی شود. اما برای فاصلهگذاری میان مردم و حاکمیت کمدی در مدیا مهمترین ابزار است.
امیال شبه سانسورچی که از ناکجاآبادی و سختگیریهایش را همه چیز به نفع منافع سیاسی خود میخواهد مصادر کند و دائما «سانسور به نفع ایدئولوژی حکومتی» را به طیف محافظهکار درون ساختار نسبت میدهد، هدف برنامه که فاصلهگذاری میان هنرمندان و مردم با بدنه حاکمیتی است، محقق خواهد شد.
این برنامه در حالی در نیمه دهه نود تولیدش را آغاز کرد که چنین ممیزی در ساختار فرهنگی آن برهه دور از ذهن بود، اما با تحلیل جزئیات این برنامه میتوان دریافت که ممیز بر اساس ایده تمسخر رویکردهای محافظهکارانه و در مواردی طیف فرهنگی هوادار انقلاب اسلامی ساخته شده است.
در قسمتهای نخست این برنامه وقتی آقای سانسورچی «کیهان» و «اخراجیها» را به عنوان روزنامه و فیلم تراز معرفی میکند، میتوان حدس است که سوگیریهای این برنامه چه اهدافی را در تمسخر نمادهای گفتمانی انقلاب اسلامی دنبال میکند.
Enter fullscreenDownload
هجو پشه !
با توجه به فضای فعلی در دو سال گذشته و تمرد علنی فیلیمو از سکوی نظارتی ساترا میتوان به این تحلیل رسید یکی دیگر از اهداف این برنامه با محوریت ممیزی، هدفی جز سست کردن جایگاه سکوهای نظارتی و ناظران بر امور تولید محتوای فرهنگی در داخل کشور را ندارد.
ممیزی با یک شیب آرام به تدریج رویه سیاسیتری در پیش گرفت و یکی از قسمتهایش با روی کار آمدن دولت سیزدهم تبدیل به ترند فضای مجازی شد. این بخش از برنامه ممیزی با هشتگ «کت_کشی» ترند شد.
Enter fullscreenDownload
کت کشی
در بریده ترند شده «کت_کشی» سانسورچی میگوید: من از مدیران اقتصادی این کشور هستم و در وزارت صمت از مدیرکلهای مهم ذی نفوذ و تعیین کننده هستم، اصلا وزیر با لابی ما انتخاب میشود.
هنرمند مدعو ناگهان میپرسد: شما عضو مجمع ذاکرین (اهل بیت) بودید، چی شد که که یک دفعه رشد کردید؟
سانسورچی میگوید: ما پله پله آمدیم بالا، گام اول شما باید چندین سال «کتکشی» کنید.
عبارت دوپهلوی کتکشی و بریدههای برنامه ممیزی که در آشوبهای اخیر به بخشی از عملیات اعتراضی علیه حاکمیت تبدیل شد، نشان میداد سازندگان و پلتفرم پخش کننده از خلأ مشهود نظارت بر این برنامه، یک فرهنگ ضد سیستمی را تولید و در فضای مجازی گسترش دادهاند.
Enter fullscreenDownload
فواید تحریم
با مبنا قرار دادن بخشی از یکی از قسمتهای ترند شده این مجموعه میتوان ردپای هجو گفتمان انقلابی که مبتنی بر توسعه اقتصادی برای عبور از تحریم است را به وضوح مشاهده کرد، در بخشی دیگر از این برنامه که با هشتگ «کاسبان_تحریم» ترند شد سانسورچی با استدلال کاراکتر مدیری در سریال هیولا میگوید: تورم میتواند مفید باشد، ما ناله تورمی داریم و اشتباه است. همین منطق نمایشی {سریال هیولا} را باید در مورد تحریم پیاده کرد. راجع به فواید تحریم سریال بسازیم. سانسورچی در مورد فواید تحریم میگوید: فرض کن ۱۰۰۰ میلیارد پول دارید که رانت هیات مدیره شرکت فولاد است و ما این مبلغ را گرفتهایم. میتوانی گوشی بنز و مازاراتی وارد کنید؟