💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و سوم 🔶 بخش دوم 🔶 با توجه به نظام تسخیر ، هر کسی یک چیزی دارد که دیگری ندارد و خداوند به واسطه ی همین تبعیض ها بشر را امتحان می کند. فطرت با همین امتحانات است که شکوفا میشود ، با همین هایی که در ساختار وجودی ما هست همین‌ها را که به کار می اندازیم فطرت فعال می شود. هر کسی با یک چیزی فطرتش فعال می شود پس بین استعدادها و فطرت ها تفاوتی وجود ندارد ، رویکرد فطرت به سمت عالَم غیب و عالَم قدس است. فطرت خدا را می خواهد ، رازق می‌خواهد ،اما گاهی گول می خورد و فکر می کند رازق فلان کس است. فطرت علم می خواهد ، علم دست فلان استاد و فلان دانشگاه واین کتاب آن کتاب نیست علم دست خداست هیچ کس دیگری علم ندارد همه چیز دست خداست بروز علم او شده اینهایی که هست. استاد هم اگر هست اگر علمی از او می گیریم باید بدانیم این علم از خداست ، و علم آن استاد بروز علم خداست. آیات قرآن در این زمینه زیباست می فرماید: وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ (مائدا :۴) «صیدی که به سگان شکاری از آنچه خدا به شما آموخته است آموخته‌اید» سوال؛ مگر شکار هم علم الهی است ؟...بله! ما اصلا علم غیر الهی نداریم. می گوید آن چیزی را که من به تو یاد دادم به او (سگ)یاد بده. یعنی فطرتت آماده و شکوفا باشد و بداند حتی این که داری به سگ شکاری یاد می‌دهی آن هم از خودت نیست و خدا به تو آموزش داده. برای همین خداوند گاهی مانع و حجاب می اندازد تا این امر را به انسان متذکر شود. ماجرای جالب و قابل تأملی نقل شده از یک شخص که فوق تخصص بیماری های گوارش را داشت و بیماری های معده و روده را درمان می کرد و انقدر مهارت داشت که از سراسر دنیا برای درمان به سراغ او می آمدند. پسر این دکتر مبتلا شد به اسهال و این بچه طی دو هفته جان خودش را از دست داد واین دکتر نتوانست درد فرزند خودش را تشخیص بدهد. خداوند حجاب می اندازد تا بگوید این تو نیستی که نسخه می نویسی و درمان می کنی این منم که درمان می کنم علم از من است ، از تو نیست . گاهی انسان با یک تب همه چیز را فراموش می کند . بزرگان میفرمایند با اولین فشار در قبر انسان همه چیز را فراموش می کند ،تمام علومی که ملکه باطن و خوراک فطرت نبوده با اولین فشار در قبر از یاد و خاطره انسان می رود! در اینجا بحثی مطرح می شود که چه علمی در عالَم برزخ به درد می خورد!؟! در روایت داریم که بعضی از علوم در برزخ به درد میخورند که یکی از آنها علم طب است. در روایت ، امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود علم دو چیز است یکی علم ابدان و دیگری علم ادیان. علم طب بعد از مرگ چه خاصیتی دارد؟ ببینید شما بعد از مرگ همچنان جسم را دارید ، درست است که مریض نمی شود اما همچنان طبع و مزاج را دارد. پس در بهشت طبع و مزاج را دارید همان طور که قرآن یکجا می فرماید اینها زنجبیل می خورند و یک جای دیگر می فرماید کافور می خورند. می دانید که زنجبیل طبعش گرم است و کافور طبعش سرد ، معلوم میشود در بهشت شما یک بوعلی سینایی می خواهید تا از او بپرسید بعد از فلان غذا چه چیزی بخورم که مُصلحش باشد؟! پس علم ابدان تا قیامت و تا بهشت به درد می خورد. این علم چون ربط به فطرت دارد مفید است اما وقتی علمی ربطی به فطرت نداشت هیچ خاصیتی هم ندارد. 🔔 @Aminikhaah_Media