✍️ در بیان قرآن، منشأ «مصیبت‏»ها و «ضُرّ»ها (سختی‏ها و مشکلات) سه چیز است: 🌺🌺 الف) خداوند حکیم با علم و حکمت همه‏جانبۀ خویش همۀ انسان‏ها را با چالش‏های متنوّع و متعدّدی از جمله از بین رفتن امنیت، گرسنگی، کاستی در اموال و جان‏ها، و محصولات زراعی و باغی مبتلا می‏کند و می‏آزماید تا بندگان صبور و متوسّل به خدا در این گونه مصیبت‏ها، صلوات و رحمت و هدایت الهی را بیش از پیش دریابند: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ . الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ . أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» (بقره، 155-157. نیز نک: یونس، 106-107؛ انعام، 17-18)؛ چنان‏که خداوند ایّوب نبی را قبل از پیامبری با از دست دادن اموال و فرزندان و همسرش آزمایید و چون ایّوب این آزمایش‏ها را با موفقیت طیّ کرد و به درجۀ «نعم العبد» رسید، خداوند او را به پیامبری برگزید. ب‌) انسان‏ها به سبب نیّت‏ها، رفتارها و گفتارهای نادرست خویش از جمله شرک و کفر، بخل و خودپسندی شدید، عجب و غرور، استکبار و خودبزرگ‏بینی، نعمت‏ها را از دست می‏دهند و به انواع گرفتاری‏ها و سختی‏ها مبتلا می‏شوند: « وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ » (شورا،30) و گاهی با دست خویش، خود را به فلاکت و هلاکت می‏اندازند: « وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ » (بقره، 195). نمونۀ خیلی روشن آن در داستان اصحاب الجنّه (صاحبان باغ) در سورۀ قلم (آیات 17 تا 33) آمده است. این باغداران در یکی از سال‏ها با فرارسیدن فصل برداشت میوه‏ها، دچار غرور و طغیان شده و آز و طمع بر آنان چیره گشت و با این پندار نادرست که چون همۀ محصولات باغ نتیجۀ تلاش خود آنان است، بنابراین همۀ میوه‏های آن نیز مال آنهاست، تصمیم گرفتند صبح خیلی زود - بر خلاف رویۀ پیشین‏شان - قبل از طلوع آفتاب که هوا هنوز گرگ‏ومیش است و پیش از روبه‏رو شدن با مسکینان و محرومان، همۀ میوه‏ها و محصولات باغ را بچینند و چیزی را استثنا نکنند و حتّی یک دانه میوه را باقی نگذارند. آنان با این نیّت غلط خوابیدند تا صبح زود برنامۀ خود را عملى سازند، غافل از آنکه خداوند بزرگ براى مجازات و ابطال تدبیر سوءشان، در حالی که آنان در خواب بودند، «طائفی» (= چرخنده، چرخش‏گری) را بر روی باغ آنان فرستاد و باغشان به حالت «صریم» (چیده شده، بدون میوه و محصول) درآمد : « إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِينَ ‎.‏ وَلَا يَسْتَثْنُونَ .‏ فَطَافَ عَلَيْهَا طَائِفٌ مِّن رَّبِّكَ وَهُمْ نَائِمُونَ ‎.‏ فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ ‎.‏ فَتَنَادَوْا مُصْبِحِينَ .‏ أَنِ اغْدُوا عَلَىٰ حَرْثِكُمْ إِن كُنتُمْ صَارِمِينَ ‎. فَانطَلَقُوا وَهُمْ يَتَخَافَتُونَ ‎.‏ أَن لَّا يَدْخُلَنَّهَا الْيَوْمَ عَلَيْكُم مِّسْكِينٌ» (قلم، 17-24). پ) بخشی از گرفتاری‏ها و مشکلات نتیجۀ ظلم و ستم و کید و مکر دیگران است مانند گرفتاری‏های مختلفی که یوسف صدّیق در پی کید و مکر برادرانش و عزیز مصر به آن دچار شد : «قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا ... قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفي ضَلالٍ مُبِينٍ ‎. اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَتَكُونُوا مِن بَعْدِهِ قَوْمًا صَالِحِينَ ... وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُن مِّنَ الْجَاهِلِينَ ... ثُمَّ بَدَا لَهُم مِّن بَعْدِ مَا رَأَوُا الْآيَاتِ لَيَسْجُنُنَّهُ حَتَّىٰ حِينٍ ... وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ» ‎﴿یوسف،5، 8، 9، 33، 35، ١٠٢﴾‏.البته دستۀ دوم و سوم به دستۀ اوّل بازمی‏گردند. ✍استاد رجبی قدسی