بسم الله الرحمن الرحیم
۶. به فرض هم بپذیریم که غلام جزو محارم است، مشکل خاصی ایجاد نمی شود زیرا غلام هم می شود مانند سایر محارم مانند برادر و پسر خواهر و ...، لذا قرار نیست به محض جایز بودن اظهار نیت، زن مجاز باشد هیچ حفاظ و پوششی نداشته باشد.
به بیان دیگر این که نوع و کیفیت پوشش زن در برابر شوهر، با نوع و کیفیت پوشش در برابر پدر و یا برادر متفاوت است. چه بسا آن پوششی راحتی که زن در برابر برادر دارد را در برابر پدر ـ نسبت به حیا و احترام بیشتری که قائل است ـ ندارد. لذا این که گفته شود جایز است اظهار زینت در برابر غلام، با توجه به عرف و ...، دارای محدویت و کیفیت مناسب به خود است، نه آن پوششی که در برابر شوهر دارد.
7. «وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُمْ فَإِنهُّمْ غَيرُ مَلُومِين»؛ و آنها (مؤمنان) كه دامان خود را (از آلوده شدن به بى عفتى) حفظ مى كنند. تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره گيرى از آنان ملامت نمى شوند.(10)
در توضیح این آیه شریفه باید عرض شود رابطه با کنیز حلال است و نیاز به عقد ازدواج ندارد؛ ولی در باره غلام و عبد، چنین چیزی در آیات قرآن نداریم.
در این آیه شریفه هم منظور از «ملك يمين» كنيز است. زيرا اختلافى بین فقهاء و عالمان دینی نيست كه زن در برابر عبد و غلامش، بايد از هر گونه آميزشى فرج را حفظ كرد.(11)
لذا عبد و غلام نمی تواند با زنی که مولای اوست، بدون عقد ازدواج، رابطه زناشویی داشته باشد؛ و زن هم در یک زمان نمی تواند بیش از یک شوهر داشته باشد. این موضوع، مورد اتفاق نظر فقهاء است.
📚نور، 31.
📚احزاب، 55.
📚مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 7، ص 217.
📚کافی، کلینی، تحقيق: غفاري، دارالكتب الإسلامية، چاپ سوم، 1367 ش، ج 5، ص 531؛ وسائل الشيعه، حر عاملی، چاپ آل البیت، ج 20، ص 225.
📚ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 15، ص 156.
📚تفسير نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 14، ص 452.
📚تفسير نمونه، ج 17، ص 414.
📚تفسير هدايت، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 10، ص 303.
📚تفسير كنزالدقائق و بحرالغرائب، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 9، ص 284.
📚مؤمنون، 5و6.
📚مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 7، ص
مارا به دیگران معرفی کنید
کانال آموزش احکام شرعی و اسلامی👇
💠
@ahkameeslami 💠
••✾•🌿🌺🌿•✾••┈.••✾•🌿🌺